آزمایش‌‌‌های سلامت جنسی و باروری

انواع مختلفی از بیماری‌های مقاربتی (STIs: Sexually Transmitted Diseases) وجود دارند که در بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، می‌تواند شایع باشد. متاسفانه بسیاری از این بیماری‌ها، علامت مشخصی ندارند و یا علائم کمی نشان می‌دهند. علاوه بر آن، به دلیل شرم و تابویی که در جامعه وجود دارد، افراد از صحبت درباره آن با پزشکان سرباز می‌زنند، در حالی که این بیماری‌ها می‌توانند عواقب خطرناکی مانند کوری، سرطان، نازایی و مواردی از این دست ایجاد کند.

همچنین لازم است آقایان و خانم‌ها به صورت دوره‌ای، آزمایش‌های سلامت جنسی مانند هورمون تستسترون در مردان و سلامت تخمدان در زنان را انجام دهند. انجام چکاپ‌های دوره‌ای، یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های نهفته مانند سرطان‌ پروستات و دهانه رحم است.

لیست آزمایش‌های سلامت جنسی و باروری

سلامت جنسی و عفونت‌های مقاربتی

با اینکه به طور معمول از بیماری‌های مقاربتی صحبت نمی‌شود، اما بسیاری از عفونت‌های مقاربتی، به راحتی از طریق رابطه جنسی بین افراد، چه زن و چه مرد، منتقل می‌شود و معمولا اگر در مراحل اول شناسایی شوند، به راحتی درمان می‌شوند. برای مثال ویروس زگیل تناسلی و تبخال تناسلی، ویروس‌های بسیار شایعی هستند که باعث ایجاد درد، خارش و جراحت در ناحیه تناسلی می‌شوند و گاهی اوقات بدون علامت‌اند. این بیماری اگر درمان نشود، احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های آمیزشی مانند ایدز را بالا می‌برد و مشکلاتی در مجرای ادراری ایجاد می‌کند.

همچنین به صورت جدی تاکید می‌شود زنان بالای 40 سال که از نظر جنسی فعال هستند، آزمایش‌های پاپ اسمیر را به طور مرتب انجام دهند تا از احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم با تشخیص زود هنگام جلوگیری شود.

بخشی از سلامت جنسی نیز مربوط به انجام آزمایش‌های دوره‌ای هورمون‌های جنسی در مردان، مانند تستسترون می‌شود تا از احتمال ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری شود. در زنان نیز، برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تخمدان، پیشنهاد می‌شود از سن 40 سالگی آزمایش‌های مربوط به سلامت تخمدان را انجام دهند.

آزمایش‌های سلامت‌ جنسی و بیماری‌های مقاربتی با آزمایش آنلاین

برای انجام هر کدام از آزمایش‌های سلامت جنسی و بیماری‌های مقاربتی، می‌توانید به صورت تلفنی و یا از طریق وب سایت و اپلیکیشن درخواست دهید تا متخصصین مجرب به محل اعزام شوند و نمونه‌گیری را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که نمونه‌گیری‌ها به صورت کاملا محرمانه انجام می‌شود، تست‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر بررسی می‌شود و جواب آزمایش نیز برای شما ارسال می‌شود.

جواب آزمایش مربوط به بیماری های مقاربتی چه زمانی آماده می شود؟

بسته به اینکه کدام یک از آزمایش‌های مربوط به سلامت جنسی و عفونت‌های مقاربتی را انجام داده باشید، بین 1 تا 7 روز کاری جواب‌ها آماده شده و برای شما ارسال خواهد شد. البته آزمایش ایدز ممکن است دیرتر از این بازه زمانی آماده شود.

آیا آزمایش های مربوط به سلامت جنسی، محرمانه انجام می شود؟

می‌توانید مطمئن باشید که تمامی نمونه گیری‌هایی که گرفته می‌شود، با رعایت کامل اصول بهداشتی است و حریم خصوصی متقاضی رعایت می‌شود.

هزینه‌ آزمایش‌های سلامت جنسی، چگونه محاسبه می‌شود؟
آیا بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟
چه افرادی در معرض ابتلا به عفونت‌های مقاربتی هستند؟

به طور معمول جدا از جنسیت و نژاد، افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در معرض ابتلا به انواع عفونت‌های جنسی هستند و معمولا افرادی بدون رابطه جنسی نیاز نیست این آزمایش‌ها را انجام دهند.