• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

پزشک به عنوان بخشی از مراقبت‌های دوران بارداری، چندین آزمایش خون برای فرد باردار تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها برای تایید بارداری، بررسی گروه خونی و شناسایی مشکلات ممکن در دوران بارداری یا پس از زایمان انجام می‌شوند. برخی از آزمایش‌های خون برای همه ارائه می‌شود و برخی دیگر از آن‌ها تنها در صورتی توصیه می‌شوند که در معرض خطر عفونت یا بیماری خاصی باشید. اگر تمایل دارید با آزمایش‌های خون دوران بارداری آشنا شوید با ما همراه باشید.

آزمایش گروه خونی

۴ گروه خونی (A، B، AB یا O) وجود دارد و شما در اوایل بارداری باید آزمایش خونی انجام دهید تا متوجه شوید از کدام گروه خونی هستید. در صورت نیاز به خون، دانستن گروه خونی خود مفید است. این موضوع ممکن است در صورت خونریزی شدید  در دوران بارداری یا زایمان موردنیاز باشد.

آزمایش فاکتور رزوس (RhD)

وقتی گروه خونی خود را پیدا کردید، فاکتور رزوس (RhD) نیز برای شما مشخص خواهد شد. فاکتور رزوس به صورت مثبت یا منفی طبقه‌بندی می‌شود. اگر RhD مثبت هستید، یک پروتئین (آنتی ژن D) روی سطح گلبول‌های قرمز خون خود دارید و اگر این پروتئین را ندارید، RhD منفی هستید. اگر خون شما RhD منفی و کودک شما RhD مثبت باشد، این احتمال وجود دارد که بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را علیه خون کودکتان تولید کند. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند از جفت عبور کرده و سلول‌های خونی را از بین ببرند. این اتفاق منجر به وضعیتی به نام “بیماری رزوس” یا “بیماری همولیتیک نوزادان” می‌شود که معمولاً برای اولین بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند بر بارداری‌های آینده با نوزادان RhD مثبت تأثیر بگذارد.

اگر RhD منفی دارید، تزریقی به شما پیشنهاد می‌شود تا بدنتان تولید آنتی‌بادی‌های مضر را متوقف کند. این عمل که از نوزاد شما محافظت می‌کند، “Anti-D” نامیده می‌شود. تزریق در فواصل ۲۶ هفته تا ۲۸ هفته و ۳۴ تا ۳۶ هفته انجام خواهد شد و برای شما و نوزادتان یک تزریق بی خطر است. اگر آزمایشات تایید کرد که نوزاد شما RhD مثبت است، می‌توانید تزریق را بعد از تولد نوزاد انجام دهید.

کم‌خونی و فقر آهن

در دوران بارداری بدن شما به آهن اضافی نیاز دارد تا  جنین خون کافی داشته باشد و تمام اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت کند. اگر کمبود آهن داشته باشید، ممکن است دچار کم‌خونی شوید که در این صورت، گلبول‌های قرمز قادر به حمل اکسیژن کافی در بدن نیستند. افزایش مقدار موادغذایی غنی از آهن که در دوران بارداری مصرف می‌کنید می‌تواند به جلوگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک کند.

در اولین ویزیت قبل از زایمان و پس از آن در حدود ۲۸ هفته به شما یک شمارش کامل خون پیشنهاد می‌شود. سطح هموگلوبین شما به عنوان بخشی از این آزمایش بررسی می‌گردد. برخی از زنان باردار، به ویژه از هفته بیستم بارداری، به مکمل آهن نیاز دارند. کم‌خونی باعث می‌شود که شما خسته شوید و در این حالت کمتر می‌توانید با از دست دادن خون در طول زایمان و خود زایمان کنار بیائید.

عواملی وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به کم‌خونی را افزایش دهند. این عوامل شامل سابقه کم خونی، رژیم غذایی با ویتامین B12 و فولات کم، رژیم غذایی وگان، استفراغ حاملگی (بیماری شدید صبحگاهی) و … می‌شوند. در صورت وجود هر گونه نگرانی می‌توانید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا سطح آهن شما را در طول بارداری به دقت بررسی کند. ماما یا پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا به قرص آهن یا درمان دیگری برای پیشگیری یا درمان کم‌خونی یا کمبود آهن نیاز دارید یا خیر؟

آزمایش برای تشخیص عفونت‌ها

آزمایش‌های خونی اوایل بارداری برای تشخیص وجود چندین عفونت انجام می‌شوند که ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد. این تست‌های غربالگری بیماری‌های عفونی معمولا در اولین ویزیت قبل از زایمان انجام می‌شود. آنها می‌توانند شامل مواردی چون سرخجه، سیفلیس، هپاتیتB، اچ‌آی‌وی، واریسلا و سیتومگالوویروس باشند. توجه داشته باشید داشته باشید که درصورت منفی شدن نتیجه آزمایش، باز هم می‌توانید به این عفونت‌ها مبتلا شوید. این موضوع شامل عفونت‌های مقاربتی مثل سیفلیس، اچ‌آی‌وی و هپاتیت B می‌شود. تزریق مواد مخدر و سوزن‌های مشترک می‌تواند سبب ابتلا به اچ‌آی‌وی و هپاتیت شود.

آزمایش خون برای دیابت بارداری

دیابت بارداری (GDM) یک نوع دیابت است که  برخی از زنان در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوند. دیابت وقتی اتفاق می‌افتد که سطح گلوکز (قند) بیش از اندازه عادی باشد. تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. آزمایش خون برای تشخیص دیابت بارداری معمولاً در هفته ۲۴ تا ۲۸ ارائه می‌شود. اگر قبلاً دیابت بارداری داشته‌اید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش زودتر داشته باشید. آزمایش دیابت بارداری «تست تحمل گلوکز خوراکی» (OGTT) نامیده می‌شود. برای این آزمایش از شما خواسته می‌شود ناشتا باشید. این آزمایش در چند مرحله صورت می‌گیرد.

در بیشتر موارد، دیابت بارداری در ۳ ماهه سوم (پس از ۲۸ هفته) ایجاد شده و معمولاً با تولد نوزاد ناپدید می‌شود. با این حال، در صورت ابتلا به دیابت بارداری، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی زندگی بیشتر است. اگر دیابت بارداری دارید، تیم بهداشتی به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه این وضعیت را در دوران بارداری خود مدیریت کنید.

آزمایش ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین مهم دوران بارداری هم برای شما و هم برای جنینتان است. این ویتامین سبب جذب کلسیم شده و این می‌تواند به رشد استخوان‌های کودک در دوران بارداری کمک کند. برای بررسي ویتامین D، یک آزمایش خون در نظر گرفته می‌شود که این آزمایش معمولا در اولین ویزیت قبل از زایمان صورت می‌گیرد.

ویتامین D از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، مصرف برخی از غذاها مانند تخم‌مرغ و ماهی چرب و … تامین می‌شود. اگر سطح ویتامین D پایینی دارید، ماما یا پزشک شما ممکن است توصیه کند قرص ویتامین D مصرف کنید و در اواخر بارداری برای بررسی سطح ویتامین D خود آزمایش خون بعدی را انجام دهید. همچنین، ممکن است به شما توصیه شود که بعد از بارداری به مصرف قرص‌های ویتامین D ادامه دهید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هرگز توصیه نمی‌شود، حتی اگر کمبود ویتامین D دارید. مهم است که در طول بارداری به طور منظم زیر نظر پزشک یا ماما باشید؛چرا که این موضوع می‌تواند به تشخیص زودهنگام عوارض کمک کند. حتما برای هر گونه آزمایش خون به آزمایشگاه خون معتبر مراجعه کنید.

منبع:

www.pregnancybirthbaby.org.au/amp/article/blood-tests-during-pregnancy