• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

انواع روش کاشت دندان

انواع روش کاشت دندان

انواع روش کاشت دندان

انواع روش کاشت دندان

کاشت دندان یک راه‌حل ماندگار و طولانی‌مدت برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته است. از دست دادن دندان می تواند بر نحوه صحبت کردن، غذا خوردن و حتی ظاهر شما تأثیر بگذارد. همچنین،  این امر می‌تواند در اعتماد به نفس افراد تاثیر منفی داشته باشد. اگر شما هم از افرادی هستید که برخی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید و نیاز به کاشت دندان دارید با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش های کاشت دندان بپردازیم.

کاشت دندان چیست؟

کاشت دندان یک راه‌حل ترمیمی برای از دست دادن یک یا چند دندان است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی یافته است. با کاشت دندان در کلینیک دندانپزشکی، دندان‌های جدید جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند. دندان‌ها به دلایل مختلفی مثل افزایش سن، بیماری، حوادث و پوسیدگی عمیق ممکن است از بین بروند. در این شرایط، افراد زیادی به فکر کاشت دندان می‌افتند؛ چرا که جای خالی دندان‌ها نه تنها در غذا خوردن افراد اثر می‌گذارد، بلکه روی ظاهر و چهره افراد هم موثر است.

البته امکان مشکلات دیگری چون تاثیر منفی روی فک، به هم ریختن نظم دندان‌ها، کج شدن دندان‌های مجاور، تحلیل لثه و استخوان فک، تجمع انواع باکتری در محل موردنظر نیز وجود دارد. بنابراین، در این شرایط، کاشت دندان می‌تواند کمک زیادی به مراقبت هر چه بهتر دهان و دندان شما کند. از انواع روش‌های کاشت دندان می‌توان به کاشت به روش ایمپلنت، کاشت بریج دندان و پروتز اشاره کرد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها که جایگزین ریشه دندان می‌شوند، پایه‌ای قوی برای برای دندان ایجاد می‌کنند؛ به طوری که با دندان‌های طبیعی سازگاری داشته باشد. جنس ایمپلنت از تیتانیوم خالص بوده و با بدن انسان سازگار است. ظاهر ایمپلنت همانند میله باریکی است که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. در صورتی که ایمپلنت پس از قرارگیری در فک به درستی مورد مراقبت قرار گیرد، ماندگاری و طول عمر بالایی خواهد داشت. بسته به اینکه آیا کار آماده‌سازی لازم است یا خیر، درمان ایمپلنت معمولا ۴ تا ۹ ماه زمان می‌برد. این امر به این دلیل است که ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد و در جای خود ثابت نگه داشته شود.

همچنین شما می‌توانید چندین ایمپلنت انجام دهید، اما اگر تعداد زیادی دندان از دست رفته یا از کار افتاده پشت سر هم داشته باشید، ممکن است راه‌حل دیگری مانند بریج یا پروتز با ایمپلنت به شما پیشنهاد شود. ایمپلنت‌ها خود دارای دو نوع مختلف به نام‌های اندوستیال (endosteal) و ساب‌پریوستیال (subperiosteal) هستند. ایمپلنت اندوستیال نوعی از ایمپلنت است که داخل استخوان قرار می‌گیرد؛ در حالی که محل قرارگیری ساب‌پریوستیال روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه است.

ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستیال زمانی استفاده می‌شود که عرض یا ارتفاع استخوان برای ایمپلنت‌های ریشه یا صفحه‌ای کافی نباشد. در صورتی که استخوان فک کافی وجود نداشته باشد، باید یک ایمپلنت سفارشی ایجاد شود. این ایمپلنت سفارشی به نوعی به عنوان یک استخوان فک مصنوعی عمل کرده و به استخوان فک طبیعی شما می‌چسبد و سطح آن را افزایش می‌دهد. مانند ایمپلنت فرم صفحه‌ای، ایمپلنت ساب پریوستیال در بالای استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد. با این حال، بر خلاف ایمپلنت فرم صفحه‌ای، انجام ایمپلنت ساب پریوستئال ابتدا مستلزم آن است که از ناحیه استخوان فک شما که قرار است ایمپلنت در آن قرار داده شود، قالب‌گیری شود. دو روش برای به دست آوردن این تصور وجود دارد.

روش اول یک روش جراحی به همراه بیهوشی است.  دندانپزشک برشی روی لثه‌های شما ایجاد می‌کند و از استخوان فک در معرض دید، قالبی تهیه می‌کند. قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شود و یک ایمپلنت سفارشی ایجاد می‌گردد. حدود دو هفته بعد، این ایمپلنت سفارشی با یک روش جراحی روی استخوان فک شما قرار می‌گیرد که به روش مورداستفاده برای قرار دادن هر دو ایمپلنت ریشه و صفحه شباهت دارد. پس از بهبودی لثه‌ها، دندان‌های جایگزین در این ایمپلنت سفارشی نصب می‌شوند.

روش دوم کاشت ایمپلنت زیر پریوستیال نیازی به جراحی برای ایجاد قالب از استخوان فک فرد ندارد. بلکه از یک اسکن CAT استفاده می‌شود و از طریق تکنیک‌های مدل‌سازی کامپیوتری، مدلی از استخوان فک، از این اطلاعات ساخته می‌شود. پس از آن، مدل به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده شده و ایمپلنت سفارشی برای فرد موردنظر ایجاد می‌گردد.

بریج دندان

در کاشت به روش بریج دندان، دندانپزشک دو دندان کناری قسمت بی‌دندان را تراش داده و پروتزی متشکل از سه دندان مصنوعی را روی این دو دندان و قسمت بدون دندان قرار می‌دهد‌. وقتی دندانی کشیده می‌شود یک فضای خالی میان دو دندان به وجود می‌آید که برای پر کردن این فضای خالی می‌توان از بریج که نوعی روکش دندان است، استفاده کرد. در واقع، چیزی شبیه پل میان دو دندان قرار می‌گیرد که به آن بریج می‌گویند. بر این اساس، در روش بریج باید در دو طرف محل بدون دندان، دندان‌هایی وجود داشته باشد که ریشه و لثه آن‌ها استحکام خوبی داشته باشد‌. بریج‌ها دارای انواع مختلفی چون بریج معمولی، بریج معلق، پیوند مریلند و بریج بر پایه ایمپلنت هستند.

کاشت پروتز

کاشت پروتز وقتی انجام می‌شود که یک یا چند دندان فرد از دست رفته باشد. در صورتی که پروتز به شیوه صحیح کاشت شود، احساس دندان طبیعی را به فرد خواهد داد. همچنین، کاشت صحیح و مناسب سبب اصلاح طرح لبخند فرد می‌شود. افرادی که قصد کاشت پروتز دندان داشته باشند، این روش برای آن‌ها به صورت سفارشی و متناسب با شکل و اندازه دندان انجام می‌شود. این روش کاشت می‌تواند سبب جلوگیری از فرسایش، سائیدگی و شکستگی دندان‌های باقیمانده شود. هنگامی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست بدهد، به مرور شاهد کج شدن و جابجایی سایر دندان‌ها خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید کاشت دندان انجام دهید بهتر است سریع تر اقدام کنید و در این حالت پروتز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی انواع روش کاشت دندان پرداختیم. اگر از افرادی هستید که دندان‌های خود را از دست داده‌اید می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک معتبر بهترین روش کاشت را انتخاب کنید. با انتخاب دندانپزشک معتبر و انجام کاشت به روش صحیح نه تنها در هنگام غذا خوردن احساس بهتری خواهید داشت بلکه صاحب لبخندی زیبا هم  خواهید شد. در پایان اگر در ارتباط با مطالب پیش رو، سوال یا پیشنهادی دارید آن را با ما در میان بگذارید.