• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

توصیه‌های قبل از آزمایش خون

توصیه‌های قبل از آزمایش خون

توصیه‌های قبل از آزمایش خون

توصیه های قبل از ازمایش خون

ممکن است به دلیل وجود برخی از علائم، پزشک برای شما آزمایش خون تجویز کند. در این صورت، باید نکات لازم قبل از آزمایش خون را رعایت کنید. با این موارد، اگر شما در حال آماده شدن برای آزمایش هستید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به ارائه توصیه‌های قبل از انجام آزمایش خون بپردازیم.

نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی نه تنها در شرایط روزه‌داری احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند، بلکه باعث می‌شود خون‌گیری راحت‌تری نیز داشته باشید. هر چه آب بیشتری بنوشید برای فلبوتومیست، یافتن رگ و خون‌گیری آسان‌تر می‌شود. فلبوتومیست به شخصی گفته می‌شود که با انجام خون‌گیری در جمع‌آوری خون با تکنسین آزمایشگاه، پزشکان و پرستاران همکاری می‌کند. همچنین، اگر آزمایش ادرار همراه آزمایش خون تجویز شود؛ هرچه بیشتر آب بنوشید و مثانه پرتر باشد، تهیه نمونه برای شما آسان‌تر خواهد بود.

ناشتا بودن

اگر پزشک از شما خواسته باشد قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید؛ یعنی ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام آزمایش خون چیزی به جز آب نخورید یا ننوشید. آزمایشاتی که معمولاً نیاز به ناشتا بودن دارند شامل آزمایش قندخون ناشتا، پروفایل لیپید، آزمایش عملکرد کلیه، ویتامین B12، مطالعات آهن، گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT) و … هستند.

ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که چرا پرهیز از خوردن و نوشیدن قبل از آزمایش خون مهم است؟ در این مورد باید بگوییم که با مصرف نوشیدنی و خوراکی‌ها، مواد مغذی موجود در آن‌ها وارد جریان خون شما می‌شود و در این صورت ممکن است پارامترهای اندازه‌گیری شده توسط آزمایش‌ها تغییر کنند و باعث نتایج ناهنجار شوند. در صورت خوردن یا نوشیدن چیزی غیر از آب، لطفاً به فرد خون‌گیر خود اطلاع دهید. پزشک شما باید در این مورد بداند تا بتواند آزمایشات شما را به درستی تفسیر کند. در صورتی که به طور اشتباه، نوشیدنی یا غذایی را قبل از آزمایش خون مصرف کردید ممکن است پزشک به طور مجدد برای شما آزمایش بنویسد.

خواب کافی

یکی دیگر از مواردی که بهتر است به آن توجه داشته باشید، خواب شب قبل از آزمایش است. بنابراین مطمئن شوید که شب قبل از آزمایش خون به اندازه کافی می‌خوابید.

عدم ورزش و فعالیت بدنی

از دیگر مواردی که قبل از انجام آزمایش خون باید به آن توجه کنید این است که از هرگونه فعالیت بدنی و استرس قبل از آزمایش خون خودداری نمائید. توصیه می‌شود قبل از خون‌گیری به مدت ۱۰، ۱۵ دقیقه آرام باشید.

انجام آزمایش در زمان مناسب

از آن‌جایی که سطح آنزیم‌ها و هورمون‌ها بسته به زمان روز متفاوت است، این نوع آزمایش‌ها باید قبل از ساعت ۱۰ صبح انجام شود، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کند. در مورد هورمون های زنانه، از آن‌جایی که مشخص شده است که این هورمون‌ها نوسان دارند و بسته به فاز چرخه متفاوت می‌باشند، نمونه خون باید طبق دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک صورت گیرد.

مصرف داروها

اگر دارو مصرف می‌کنید آن را طبق دستورالعمل قبلی مصرف کنید، مگر اینکه پزشک قبل از آزمایش به شما بگوید که دارو را مصرف نکنید. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون مانند هپارین یا کومادین (وارفارین) استفاده می‌کنید، قبل از خون‌گیری، در مورد مصرف این داروها به فلبوتومیست اطلاع دهید. بعد از اینکه خون شما گرفته شد، فلبوتومیست محل سوراخ را از نزدیک مشاهده می‌کند تا متوجه شود که خون‌ریزی  متوقف شده است. به همین ترتیب، اگر از داروهای دیابتی، فشار خون بالا، قلبی، کلیوی یا ضد باکتریایی یا هر داروی حاوی بیوتین استفاده می‌کنید، لطفاً جزئیات دارو را همراه با دوز و زمان مصرف آخرین دارو اطلاع دهید.

آرام باشید

اگر در مورد انجام آزمایش خون مضطرب هستید، از فردی که خون شما را می‌گیرد بخواهید هر کاری را که انجام می‌دهد را برایتان توضیح دهد. همچنین می‌توانید به چیزی کاملاً متفاوت فکر کنید؛ مثلا اینکه بعد از آزمایش خون چه کاری قرار است انجام دهید.

انجام آزمایش خون

زمانی که برای انجام آزمایش خون نوبت شما رسید باید به داخل اتاق آزمایش رفته و روی صندلی موردنظر بنشینید. اگر در گذشته هنگام آزمایش غش کرده‌اید یا فوبیای سوزن‌ دارید به فلبوتومیست اطلاع دهید تا بتواند شما را در موقعیتی قرار دهد تا راحت باشید. فلبوتومیستها مهارت بالایی در خون‌گیری دارند اما کشیدن برخی از رگ‌ها ممکن است دشوارتر از سایر رگ‌ها باشد.

هنگامی که شما در موقعیت صحیح قرار گرفتید، فلبوتومیست تجهیزات مورد نیاز را جمع آوری می‌کند، دستان خود را می‌شوید، تمیز می‌کند و دستکش می‌پوشد. آن‌گاه یک تورنیکت در اطراف ناحیه دوسر بازوی شما قرار می‌دهد؛ این کمی سفت به نظر می‌رسد اما برای مدت طولانی باقی نمی‌ماند. از شما خواسته می‌شود دستتان را مشت کنید و ثابت و محکم نگه‌دارید. در این هنگام، فلبوتومیست به پوست شما فشار می‌آورد تا بهترین رگ را پیدا کرده؛ سپس پوست را با دستمال الکلی تمیز می‌کند. این کار کمک می‌کند که هر گونه باکتری در محل آزمایش یا نزدیک آن از بین برود. پس از اینکه الکل خشک شد؛ سوزن در رگ شما وارد می شود.

سوزن یکبار مصرف، استریل بوده، نسبتا سریع وارد رگ شده و مانند یک نیش کوچک یا نیش تیز احساس می‌شود. بسته به تعداد لوله‌های خون کشیده شده، سوزن ممکن است بین ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه در آن باقی بماند. پس از خون گیری، فلبوتومیست سوزن را برمی‌دارد، پنبه‌ای در مقابل محل سوراخ قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که روی محل موردنظر فشار وارد کنید. اعمال فشار به دنبال آزمایش خون، احتمال کبودی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به توقف خونریزی کمک می‌کند. فلبوتومیست لوله‌های خون را روی میز جلوی شما برچسب‌گذاری کرده، سپس محل را بررسی می‌کند تا از قطع شدن خون‌ریزی مطمئن شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی توصیه‌های قبل از آزمایش خون پرداختیم. اطلاع از توصیه‌های قبل از آزمایش کمک می‌کند تا آزمایش به بهترین شکل انجام شود و نتیجه حاصله دقیق و مطمئن باشد. بنابراین با خواب شبانه مناسب، مصرف آب کافی، عدم مصرف هر گونه خوراکی و نوشیدنی به جز آب، عدم فعالیت بدنی و انجام آزمایش در زمان و شرایط مناسب به بدست آمدن نتیجه صحیح و دقیق کمک کنید. در پایان اگر در ارتباط با مطالب پیش رو، سوال یا پیشنهادی دارید آن را با ما در میان بگذارید.

منابع:

canterburyscl

asterlabs