• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟ انواع لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

اگر چه بسیاری از افراد علاقه‌مند به داشتن لبخندی زیبا هستند اما وجود دندان‌های نامناسب مانعی برای آن‌ها می‌شود. اگر شما هم از جمله این افراد هستید باید بگوییم مجبور نیستید این وضعیت را تحمل کنید یا دندان‌های خود را از دیگران پنهان نگه دارید. شما با انجام لمینت یا روکش دندان می‌توانید از داشتن لبخندی زیبا بهره‌مند شوید‌. اگر تمایل دارید در مورد لمینت دندان اطلاعات بیشتری بدست آورید با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی لمینت دندان و انواع آن بپردازیم.

لمینت دندان چیست؟

همه افراد تمایل دارند مجموعه‌ای از دندان های زیبا و درخشان را به نمایش بگذارند. تغییر رنگ یا شکل بد دندان می‌تواند ظاهری نامناسب به افراد بدهد. در این شرایط لمینت دندان همان چیزی است که می‌تواند وضعیت دندان‌ها و به طور کل ظاهر چهره را بهبود بخشد. لمینت‌ دندان می‌تواند مشکلاتی مثل تغییر رنگ دندان، دندان‌های بد شکل، دندان‌های شکسته، دندان‌های کج یا مجموعه‌ای از دندان‌ها که تراز مناسبی ندارند، مفید باشد. همچنین، روکش‌های دندان برای پوشاندن فضای بین دندان‌ها نیز مناسب هستند. بهترین ویژگی در مورد روکش‌ها این است که بسیار نازک هستند، بنابراین هیچ مشکلی برای فرد استفاده‌کننده ایجاد نمی‌شود.

انواع لمینت دندان

لمینت‌های دندان انواع مختلفی دارند که قبل از استفاده، بهتر است اطلاعات کافی درباره آن‌ها داشته باشید. در ادامه به معرفی لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی و لمینت لومینیرز که از جدیدترین انواع لمینت است، می‌پردازیم.

لمینت سرامیکی

لمینت‌های سرامیکی دارای دوام و استحکام بالایی هستند و ظاهر یکدست و مرتبی را به دندان‌ها می‌بخشند. برای ساخت این نوع روکش، در مطب از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود و به لابراتور ارسال می‌شود. آن‌گاه لمینت‌ها به طور اختصاصی و پیشرفته برای فرد موردنظر ساخته می‌شوند. در صورتی که مراقبت‌های لازم از لمینت سرامیکی انجام شود طول عمر و ماندگاری بالایی خواهند داشت.

لمینت کامپوزیتی

لمینت‌های کامپوزیتی از مواد کامپوزیت رزین ساخته می‌شوند که دارای دو نوع کامپوزیت مستقیم و کامپوزیت غیرمستقیم هستند. روکش یا ونیرهای کامپوزیت مستقیم از یک ماده رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند که مستقیماً روی دندان فرد اعمال می شود. با ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم، دندان‌های شما به همان روشی آماده می‌شوند که برای ونیرهای کامپوزیت مستقیم آماده می‌گردند. روکش‌های غیرمستقیم می‌توانند سایش بیشتری را نسبت به روکش‌های مستقیم تحمل کنند، اما هزینه بیشتری دارند. ونیرهای کامپوزیت در مقایسه با سایر روکش‌ها به مدت زمان کمتری برای آماده سازی نیاز دارند و هزینه آن‌ها نسبت به هزینه روکش‌های سرامیکی مناسب‌تر است؛ البته نسبت به روکش‌های سرامیکی دوام کمتری دارند.

لمینت لومینیرز

لومینیرز روکش‌هایی هستند که توسط آزمایشگاه DenMat تولید می‌شوند و تنها توسط برخی از دندانپزشکان ارائه می‌گردند. این نوع روکش‌ها نازک و ظریف بوده اما مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. لومینیرزها از ماندگاری طولانی برخوردارند؛ به طوری که اگر به درستی از آن‌ها مراقبت شود، می‌توانند تا ۱۰ سال دوام داشته باشند. همچنین در این نوع روکش، نیازی به آماده‌سازی یا کوتاه کردن دندان‌های طبیعی خود نیست و پس از استفاده از لمینت لومینیرز می‌توان آن‌ها را با حداقل آسیب به دندان برداشت.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت‌ها، قطعات نازکی هستند که جلوی دندان‌های بیمار چسبانده می‌شوند تا رنگ یا شکل آن‌ها را تغییر دهند. این روکش‌ها به دلیل مزایای زیادی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و محبوب هستند. از جمله مزایایی که روکش ها ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای لمینت

زیبایی ظاهری: برخی از افراد به دلیل دندان‌های نامناسب هنگام لبخند زدن احساس خوبی ندارند و در آرزوی بهبود وضعیت ظاهری خود هستند. با توجه به اینکه روکش‌ها از توانایی تغییر رنگ و شکل دندان برخوردارند سبب بهبود چشمگیر لبخند فرد می‌شوند. هیچکس نباید لبخند خود را پنهان کند و روکش‌ها نتایج واقعاً تغییردهنده‌ای را ارائه می دهند.

سرعت آماده‌سازی: به طور معمول، روکش‌ها در یک فرآیند دو نوبتی آماده می‌شوند. در اولین قرار ملاقات با دندانپزشک، از دندان‌هایتان قالب گرفته می‌شود و  ممکن است روکش‌های موقت برایتان ایجاد شود. در قرار ملاقات دوم که کمی بعد از ملاقات اول است، روکش‌های جدیدی برای شما آماده میشود؛ در این صورت می‌توانید با لبخندی زیبا از مطب دندانپزشک خارج شوید.

نگهداری آسان: مراقبت از ونیرها بسیار ساده بوده و برلی این کار پیروی از روش های معمول بهداشت دهان کافی است. مراقبت‌های بهداشتی شامل مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و شستشو می‌باشد.

معایب لمینت

در حالی که روکش‌ها مزایای زیادی دارند اما دارای معایبی هم هستند. مانند تمام محلول‌های دندانپزشکی، این روکش‌ها هم معایبی دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دست دادن مینای دندان: برای چسباندن روکش‌ها به دندان‌های طبیعی، یک لایه نازک از مینا (به طور معمول بین ۰.۵-۱ میلی متر) باید برداشته شود. از آن‌جایی که مینای دندان بازسازی نمی‌شود، این موضوع غیر قابل برگشت است.

عدم محافظت اضافی: حتی با وجود روکش‌ها، دندان‌های شما همچنان می‌توانند پوسیدگی را تجربه کنند؛ در این صورت احتمالاً  نیاز به کارهای دندانپزشکی اضافی مانند روکش است.

هزینه: در حالی که این روش‌ها برای پایین نگه داشتن هزینه انجام می شوند، روکش‌ها همچنان می‌توانند هزینه‌های مالی قابل توجهی برای شما داشته باشند. مهم است که قبل از تصمیم به انجام هر گونه عمل دندانپزشکی، تا آن‌جا که می توانید اطلاعات کافی داشته باشید.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

در وهله اول باید یک ملاقات با دندانپزشک داشته باشید تا مشخص شود کدام روکش برای شما مناسب‌تر است. دندانپزشک اغلب در این مرحله به ارزیابی سلامت دندان‌های شما می‌پردازد. او به دنبال علائمی مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا نیاز به کانال ریشه خواهد بود. اگر هر یک از این شرایط را دارید، ممکن است کاندید ونیر نباشید.

برای اندازه‌گیری دقیق روکش‌هایتان در زمان آماده‌سازی روکش، دندانپزشک حدود نیم میلی‌متر از دندان شما را کوتاه می‌کند، این کار را قبل از اسکن دیجیتالی از دندان‌هایتان انجام می‌دهد. سپس این اسکن برای ساخت روکش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. آن‌گاه دندانپزشک روکش‌های موقتی را روی دندان‌های شما قرار می دهد که تا قبل از اینکه روکش‌های دائمی برای نصب آماده شوند، از دندان‌های شما محافظت به عمل آید.

یک قرار ملاقات برای قرار دادن روکش‌ها تعیین می‌شود دندانپزشک در این قرار ملاقات، تناسب، شکل و رنگ روکش‌ها را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که برای شما مناسب هستند. در مرحله بعد، دندانپزشک دندان‌ها را به طور کامل تمیز می کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چرا که از گیر افتادن باکتری‌ها در زیر روکش و ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌کند. پس از انجام این کار، از ابزار آسیاب برای ایجاد بافت زبرتر روی دندان‌هایی که قرار است روکش روی آن اعمال شود، استفاده میشود؛ این کار باعث می‌شود روکش راحت‌تر به دندان بچسبد.

در مرحله آخر، دندانپزشک از سیمان دندانی برای چسباندن روکش به دندان استفاده می‌کند. او از یک نور مخصوص برای سفت شدن سریع این سیمان استفاده می‌کند و به این ترتیب صاحب لبخندی زیبا خواهید شد.

هر زمان تصمیم به زیباسازی لبخند خود گرفتید، کلینیک دندانپزشکی نیاوران به عنوان مشاور در کنار شما خواهد بود.