• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

ونیر کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟ انواع+ مزایا و معایب

ونیر کامپوزیت

ونیر یا روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی هستند که در جلوی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند تا ظاهر و لبخند فرد را تغییر دهند. افرادی که این روش را برای اصلاح لبخند در نظر می‌گیرند، می‌توانند پوسته‌های ساخته شده از کامپوزیت را انتخاب کنند. اگر شما هم از افرادی هستید که علاقه‌مندید به ونیر کامپوزیت برای دندان‌های خود هستید با ما همراه باشید. زیرا ما در این مقاله قصد داریم به به معرفی ونیز کامپوزیت دندان، انواع، مزایا و معایب آن بپردازیم.

ونیر کامپوزیت دندان

ونیرها شیوه بسیار مناسبی برای بهبود وضعیت دندان‌های نامناسب هستند. در این شيوه درمانی، دندانپزشک معمولاً روکش را در آزمایشگاه طراحی می کند و پس از آن برای اهداف زیبایی روی دندان فرد اعمال می‌کند. در بیشتر مواقع، ونیرها در مقایسه با سایر کارهای دندانپزشکی سبب دردهای دردناک یا ناراحت‌کننده برای فرد را نمی‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که روکش درمانی به روشی ارجح در وضعیت درمان دندان‌ها در اکثر موارد دندانپزشکی تبدیل شود.

انواع ونیر

ونیرهای کامپوزیت چه برای درخشان کردن لبخند و چه برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده‌ مورد استفاده قرار بگیرند، نتایج ماندگاری را ارائه می دهند. ونیرها برای مشکلات مختلفی چون لکه یا تغییر رنگ دندان، تراشه یا ترک‌های جزئی دندان‌هایی که شکل غیرطبیعی دارند و ناهماهنگی جزئی دندان‌ها به کار می‌روند. ونیر یا روکش‌های کامپوزیت شامل انواع مختلفی چون ونیر کامپوزیت مستقیم، ونیر کامپوزیت غیرمستقیم و ونیر پرسلن هستند.

ونیرهای کامپوزیت مستقیم

ونیرهای کامپوزیت مستقیم نوعی از روکش‌ها هستند که با استفاده از مواد رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند و آن‌ها را مستقیم روی دندان فرد قرار می‌دهند. در این روش زمان زیادی طول نمی‌کشد تا روکش برای قرارگیری روی دندان‌ها آماده شود.  همچنین، فرآیند انجام این روش به صورت کم تهاجم صورت می‌گیرد.

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم

ونیرهای مستقیم و غیرمستقیم از نظر مواد مورداستفاده مانند یکدیگر هستند اما از نظر نحوه اعمال با هم تفاوت دارند. در حالی که دندان‌ها برای ونیر کامپوزیت به طور مستقیم آماده می‌شوند، روکش‌ها به‌ صورت غیرمستقیم در مطب دندانپزشک یا در آزمایشگاه دندان‌پزشکی آماده می‌گردند. تا زمانی که روکش‌های غیرمستقیم آماده شود، فرد مجموعه‌ای از روکش‌های موقت را دریافت خواهد کرد. در نوبت بعدی، ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب بر روی دندان‌های فرد اعمال می‌شوند. این نوع ونیرها نسبت به نوع مستقیم، تحمل بالاتری در برابر ساییدگی دارند و در برابر شکستگی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همین ویژگی‌ها سبب هزینه بیشتر آن‌ها نسبت به ونیرهای کامپوزیت مستقیم می‌شود‌.

روکش‌های پرسلن

روکش‌های پرسلن نوعی روکش هستند که به صورت سفارشی برای فرد متقاضی کامپوزیت ساخته می‌شوند. دندانپزشک از دندان‌های شما قالب تهیه می‌کند که به این ترتیب روکش‌ها را می‌توان با توجه به قالب در آزمایشگاه دندان‌پزشکی ساخت. این فرآیند ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. در حین انتظار، فردمجموعه‌ای از روکش‌های موقت را دریافت خواهد کرد، درست مانند روکش‌های کامپوزیت غیرمستقیم. زمانی که این روکش‌های پرسلن آماده شد، دندانپزشک پوسته‌های نازک را جلوی دندان‌های شما می‌چسباند و آن‌ها را به نحوی قرار می‌دهد که تا جای ممکن طبیعی به نظر برسند.

مزایای ونیر کامپوزیت دندان

از مزیت‌های ونیر کامپوزیت دندان می‌توان به حفظ ساختار طبیعی دندان، قابلیت ترمیم، ترمیم حفره‌های دندان، ترمیم دندان‌های شکسته و ترک خورده، شباهت با دندان‌های طبیعی، طول دوره درمان کوتاه، قابلیت پر کردن فضای بین دندان‌ها، بهبود رنگ دندان‌ها و استحکام و مقاومت خوب آن‌ها اشاره کرد.

قابلیت ترمیم مستقیم

اگرچه رزین کامپوزیت معمولاً برای پر کردن دندان استفاده می‌شود اما می‌توان از آن برای ساخت ترمیم‌های مستقیم دیگر نیز استفاده کرد. ترمیم مستقیم به هر ترمیم دندانی گفته می‌شود که بتوان آن را به طور کامل در داخل دهان طی یک جلسه دندانپزشکی ساخت. از رزین کامپوزیت می‌توان برای ترمیم‌های مستقیم مانند پرکردن، ونیرهای کامپوزیت یا ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده‌ با باندینگ زیبایی استفاده کرد.

ظاهر طبیعی

یکی دیگر از مزایای ترمیم‌های رزین کامپوزیت این است که ظاهری طبیعی دارند زیرا رزین کامپوزیت را می‌توان از نظر شکل و رنگ سفارشی کرد. بسته به نتایج مورد نظر، رزین کامپوزیت را می‌توان با رنگ دقیق دندان‌های طبیعی مطابقت داد یا می توان آن را چند درجه روشن‌تر اعمال کرد تا یک اثر سفیدکننده ایجاد کند. علاوه بر این، رزین کامپوزیت زمانی که برای اولین بار استفاده می شود نرم است، به این معنی که دندانپزشک زیبایی شما می‌تواند آن را در صورت نیاز قالب بزند. محصول نهایی یک ترمیم است که به طور یکپارچه با دندان‌های طبیعی ترکیب می‌شود.

حفظ ساختار طبیعی دندان

هنگام قرار دادن یک ترمیم رزین کامپوزیت تغییر کمتری در ساختار دندان مورد نیاز است؛ زیرا رزین کامپوزیت قادر است پیوند قوی با ساختار طبیعی دندان برقرار کند، به این معنی که به آماده‌سازی کمتری نیاز می‌باشد. اگر چه اکثر مردم تصور می‌کنند این به معنای سوراخ کردن کمتر دندان است، مهم است که بدانید که این به معنی حفظ ساختار طبیعی دندان شما است. 

کاهش حساسیت دندان‌ها

 حساسیت دندان زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان ساییده شده یا آسیب دیده باشد. این موضوع با یک درد عمیق و ناگهانی که واکنشی به خوردن یا نوشیدن چیزهای گرم، سرد یا شیرین است، مشخص می‌شود. از آن‌جایی که رزین کامپوزیت به عنوان یک عایق عمل می کند سبب محافظت از دندان شما و کاهش شدت حساسیت دندان می‌گردد. با این حال، توجه به این نکته نیز ضروری است که حساسیت دندان بلافاصله پس از انجام ترمیم کامپوزیت طبیعی است. در بیشتر موارد، به محض اینکه دندان تطبیق پیدا کرد، این حالت محو می‌شود.

سرعت بالا

از آن‌جایی که رزین کامپوزیت معمولاً برای ترمیم مستقیم استفاده می‌شود، این بدان معناست که نیازی به لابراتوار دندانپزشکی نیست و ترمیم می‌تواند در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل شود. برای ساخت ترمیم کامپوزیت، رزین کامپوزیت به صورت لایه‌ای اعمال می‌شود که یک لایه، قبل از قرار دادن لایه بعدی سخت می‌شود. دندانپزشک شما از نور مخصوصی استفاده می‌کند که هر لایه را در کمتر از یک دقیقه سخت می‌کند. در بیشتر موارد، حدود ۳، ۴ لایه برای ایجاد ترمیم استفاده می‌شود. البته، بسته به میزان آسیب، تعداد لایه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

معایب ونیر کامپوزیت دندان

علاوه بر مزایا، ونیر کامپوزیت می‌تواند معایبی هم داشته باشد. از جمله این معایب می‌توان به امکان شکستگی دندان‌های ونیر شده، ایجاد حساسیت دمایی بعد از کامپوزیت ونیر دندان، تغییر رنگ ونیر کامپوزیت دندان و التهاب لثه بعد از ونیر کامپوزیت اشاره کرد.

هر زمان تصمیم به زیباسازی لبخند خود گرفتید، کلینیک دندانپزشکی نیاوران به عنوان مشاور در کنار شما خواهد بود.