• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

کلینیک پوست و مو، انواع روش‌ها و خدمات

کلینیک پوست و مو، انواع روش‌ها و خدمات

آشنایی با مهمترین خدمات ارائه شده در کلینیک پوست و مو

انسان همواره تمام تلاش خود را در پی داشتن صورتی شاداب و جوان و چهره‌ای زیبا به کار می‌گیرد. در حال حاضر، دستیابی به این هدف با توجه به پیشرفت روز افزون علم پزشکی و ابداع شیوه‌های نوین و با کمترین عارضه کار چندان دشواری نخواهد بود. البته در این زمینه انتخاب یک کلینیک پوست و مو یا زیبایی حرفه‌ای جهت بهره‌مندی از خدمات زیبایی و درمانی آن نیز یکی از دغدغه‌های افراد به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با مهمترین خدمات ارائه شده از سوی مراکز معتبر و مجاز تخصصی پوست و مو از جمله مزوتراپی، تزریق بوتاکس، حذف موهای زائد، تزریق فیلر و … صحبت کنیم. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خدمات کلینیک پوست و مو
آشنایی با مهمترین خدمات ارائه شده در کلینیک پوست و مو

کلینیک پوست و مو و معرفی خدمات آن

امروزه یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای خیلی از افراد رسیدگی به سلامت پوست و مو‌ی‌شان می‌باشد. انتظار این افراد ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات از سوی کلینیک‌های پوست و مو یا زیبایی است. در ادامه به مهمترین این خدمات اشاره خواهیم کرد.

1-تزریق بوتاکس:

یکی از خدماتی که توسط اکثر کلینیک‌های پوست و زیبایی ارائه می‌شود، تزریق بوتاکس است. این ماده به عنوان نوعی سم، در صورت تزریق توسط پزشک حاذق و با دوز مناسب می‌تواند مزایای زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد. امکان استفاده از این دارو هم در حوزه درمانی و هم زیبایی وجود دارد. بوتاکس علاوه بر از بین بردن چین و چروک‌های پوست، یک روش درمانی جهت رفع میگرن و سردردهای شدید، کاهش تعریق بدن و همچنین حل مشکل مثانه از قبیل بیش فعالی آن، بر اساس تأییدیه FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا محسوب می‌شود. معمولاً تزریق بوتاکس بیشتر در قسمت‌های پیشانی و دور چشم جهت از بین بردن چین و چروک صورت می‌گیرد. همچنین این ماده نقش بسزایی در رفع لبخند لثه‌ای، تسکین میگرن، درمان تعریق و همچنین حذف خط خنده دارد.

تزریق داروی بوتاکس در نواحی مورد‌نظر پوست، سبب فلج شدن عضلات ایجاد‌کننده چین و چروک شده و در نتیجه خطوط روی پوست را از بین خواهد برد. البته تأثیر بوتاکس به صورت موقت بوده و بایستی تزریق آن پس از چند ماه تمدید گردد. این روش به عنوان یک تکنیک بی‌خطر و کم تهاجمی سبب رفع خطوط ریز پوست شده و یک روش جوانسازی پوست به شمار می‌رود. همچنین این دارو توانایی شل کردن عضله مورد‌نظر و کشیدن آن به سمت بالا را دارد که از این طریق باعث رفع خطوط و چین و چروک پوست خواهد شد. 

2-تزریق فیلر:

فیلرها به عنوان پرکننده‌های پوستی، به شکل موضعی به زیر پوست تزریق می‌شوند و عیوب نقاطی همچون گونه، لب، زیر چشم، چانه، خط خنده، پیشانی و غیره را از بین برده و سبب زیبایی این نواحی خواهند شد. فیلرها یا به صورت چربی برداشته شده از بدن خود فرد هستند. یا اینکه امکان تهیه آنها به شکل آماده وجود دارد و به راحتی توسط پزشک قابل تزریق هستند. از ماندگارترین و بهترین فیلرها می توان به چربی برداشته شده از بدن اشاره نمود که عوارضی از قبیل آلرژی را به همراه نداشته و نتایج ماندگاری را می‌توان از این تکنیک در صورت مهارت پزشک در برداشتن، آماده سازی و تزریق چربی انتظار داشت. 

تزریق فیلر
تزریق فیلر

از کاربردهای اساسی فیلر بایستی به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرینه‌سازی صورت از کاربردهای مهم تزریق فیلر به شمار می‌رود. چرا که گونه ها، لب‌ها و شقیقه خیلی از افراد به دلایل مختلفی قرینه نیست. این روش امکان قرینه‌سازی و حفظ تعادل اجزای صورت را پدید خواهد آورد.
  • خاصیت پرکنندگی فیلرها به خوبی سبب پوشش و پر کردن خطوط چهره و چین و چروک ها شده و در واقع کاور‌سازی خطوط خنده، اخم و خطوط افقی پیشانی با تزریق این دارو صورت می‌گیرد.
  • علاوه بر آن، از این ماده با هدف هم سطح‌سازی اسکارهای فرو رفته یا آتروفیک به همراه سایر روش هایی از قبیل سابسیژن بهره گرفته می‌شود.
  • کاربرد فیلر بیشتر در مواردی است که فرد قصد افزایش حجم و فرم‌دهی بهتر یک بخش از بدن یا صورت خود را دارد. احتمال ایجاد این کاهش حجم به دلایل ژنتیکی یا از ابتدا وجود داشته و با گذشت زمان و بالا رفتن سن، تغییر سبک زندگی، کاهش وزن و غیره خودش را بهتر نشان می‌دهد. فرد متقاضی می‌تواند انتظار بهترین نتایج را با تزریق فیلر در این موارد داشته باشد.

3-روش مزوتراپی:

مزوتراپی به عنوان یکی از روش‌های درمانی موضعی پوست دارای کاربردهای متنوعی می‌باشد. این تکنیک کمک زیادی به رفع کم‌آبی پوست، درمان ریزش مو، حذف چین و چروک‌های سطحی و کاهش سلولیت، رفع چربی‌های موضعی، درمان لیپوم و چربی پلک، درمان آلوپسی، رفع لک‌های پوستی، محو جای اسکار و زخم، جوانسازی پوست و … خواهد کرد. در این روش درمانی و زیبایی پوست، تزریق مواد ویژه‌ای با خواص درمانی به صورت موضعی به زیر پوست صورت می‌گیرد. از جمله این مواد می ‌توان به عصاره‌های گیاهی، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، هورمون و داروها اشاره نمود.

مزوتراپی
روش مزوتراپی

این روش درمانی به عنوان یک شیوه محبوب در میان مردم دارای مزایای زیر است:

  • مانع از پوسته پوسته شدن شدید کف سر می‌شود.
  • مزوتراپی تقریباً بدون درد و کم تهاجمی بوده و بهبودی در این روش سریع خواهد بود.
  • در مقایسه با سایر روش‌های درمان ریزش مو، ارزان‌تر است.
  • سبب افزایش حجم مو با رشد بیشتر آن خواهد شد.
  • این روش به بیهوشی نیاز نداشته و در مقایسه با سایر روش‌ها از تداخل دارویی و ریسک آلرژی کمتری برخوردار است.
  • با تقویت فولیکول‌ها سبب رسیدن آنها به مرحله آناژن می‌گردد.
  • شادابی و درخشش خوبی به موها بخشیده و تارهای مو را محکم خواهد کرد.

4-حذف موهای زائد:

حذف موهای زائد با لیزر به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های درمانی کلینیک پوست و مو، شاید دومین رتبه را پس از روش تزریق برای رفع چین و چروک پوست به خود اختصاص داده است. در این روش، اقدام به استفاده از پرتو متمرکز لیزر جهت نفوذ به پیاز مو می‌شود. جذب این پرتو از طریق رنگ دانه‌های پیاز مو صورت می‌گیرد و این فرآیند، تخریب پیاز مو را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر شاهد استفاده از انواع مختلف لیزر جهت از بین بردن موهای زائد در کلینیک پوست و مو هستیم. نخست طراحی این روش با هدف حذف موهای زائد تیره بر روی پوست‌های روشن صورت گرفت. ولی هم اکنون با پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های جدیدتر، در افراد با پوست تیره‌تر و موهای با رنگ مختلف نیز از این روش بی‌خطر استفاده می‌گردد.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که با کمک لیزر مو، جذب انرژی توسط رنگدانه‌های ملانین موجود در مو صورت گرفته و سبب انتقال آن به ریشه مو می‌گردد. پس از آن، این انتقال انرژی تخریب ریشه مو را به دنبال داشته و شما از این طریق، از شر موهای زائد خود خلاص خواهید شد. با توجه به وجود رنگدانه ملانین روی سطح پوست، از این رو، احتمال سوختگی و آسیب دیدن پوست با دریافت نور لیزر توسط رنگدانه‌های پوست وجود دارد که البته این صدمه در صورت استفاده نامناسب از دستگاه و یا انجام تنظیمات اشتباه رخ خواهد داد. بنابراین، توصیه می‌گردد که حتماً جهت انجام لیزر موهای زائد خود به سراغ کلینیک‌ها و مراکز مجاز و معتبر بروید تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت شما، عوارض این عمل را تجربه نکنید. در ادامه به معرفی انواع دستگاه‌های لیزر خواهیم پرداخت.

لیزر الکساندر: استفاده از لیزر را می‌توان سریع‌ترین تکنیک جهت رفع موهای زائد دانست. دستگاه لیزر الکساندر مناسب افرادی با رنگ پوست روشن تا تیره و برای نواحی نسبتاً بزرگ بدن بوده و یکی از رایج‌ترین لیزرهای مورد استفاده در این زمینه محسوب می‌شود.

لیزر روبی: این لیزر به عنوان قدیمی‌ترین نوع لیزر جهت رفع موهای زائد به شمار می‌رود که مناسب موهای روشن و نازک است. امکان استفاده از این لیزر برای بیماران با پوست تیره‌تر و برنزه وجود ندارد.

لیزر اندیاگ پالس بلند: این روش برای انواع مختلف پوست از جمله پوست تیره و برنزه به شکلی ایمن قابل استفاده است. این نوع لیزر به دلیل پوشش نواحی بزرگ بدن و قابلیت تکرار آن، توانایی درمان افراد را با سرعت نسبتاً بالا خواهد داشت. ولی در طی درمان می‌تواند برای بیماران ناراحتی بیشتری را به وجود آورد.

رفع موهای زائد
حذف موهای زائد

لیزر دایود: یکی از کارآمدترین شیوه‌ها جهت حذف دائمی موهای زائد تیره رنگ، استفاده از لیزر دایود بوده و در عوض بر روی موهای ریزتر و روشن اثرگذاری کمتری از خود نشان خواهد داد. این روش قادر به پوشش‌دهی نواحی بزرگی از بدن است و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به هایفوتراپی، یکی دیگر از خدمات ارائه شده از سوی کلینیک پوست و مو به عنوان یک تکنیک امن و مدرن معرفی خواهیم کرد.

5-هایفوتراپی:

انسانها با افزایش سن در پی روش‌هایی جهت بازگشت زیبایی از دست رفته خود هستند. هایفوتراپی به عنوان یکی از روش‌های جدید و خیلی ایمن در درمان‌های زیبایی محسوب می‌شود. از این روش جهت سفت کردن و لیفتینگ پوست استفاده شده و غیر‌تهاجمی و بدون درد است. جهت درمان پوست در روش هایفوتراپی از امواج صوت بهره گرفته شده است. این امواج مانع از پیری و افتادگی پوست شده و سبب کلاژن‌سازی می‌گردد. هایفوتراپی به منظور رفع چین و چروک پوست، بهبود وضعیت خط چانه، از بین بردن غبغب، لیفت صورت در نواحی ابرو، گونه و پلک ها، لیفت گردن، اصلاح طرح لبخند و غیره به کار می‌رود.

از مزایای هایفوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سبب کاهش چین و چروک پوست و صاف شدن آن می‌گردد.
  • روش غیرجراحی و غیر‌تهاجمی محسوب می‌شود که به دوره نقاهت جهت بهبودی نیازی ندارد.
  • دارای اثرات ماندگاری بوده و تعداد جلسات درمانی آن کم است.
  • امکان انجام همزمان این تکنیک با سایر روش‌های درمانی همچون میکرونیدلینگ وجود دارد.
  • هزینه انجام هایفوتراپی پایین بوده و افراد به راحتی می‌توانند برای استفاده از این روش اقدام کنند.
  • این روش بدون درد بوده و نیاز به پانسمان ندارد.
  • این تکنیک هیچگونه تزریق، برش و یا خونریزی به همراه نخواهد داشت.

6-میکرونیدلینگ:

این روش نوآورانه با هدف رفع جای آکنه، جراحت‌های پوستی، اثر جوش روی پوست و همچنین جوانسازی و ترمیم پوست به کار می‌رود. انجام این روش غیرتهاجمی به دو شکل دستی و با دستگاه صورت می‌گیرد. در هر دو شیوه با سوزن‌های خیلی ظریفی اقدام به ایجاد روزنه‌ها و سوراخ‌هایی روی پوست می‌شود تا از این طریق امکان نفوذ مواد لازم از قبیل ویتامین C و سرم به درون پوست وجود داشته باشد. نه تنها در این روش مواد مغذی به پوست می‌رسد، بلکه همزمان کلاژن‌سازی نیز انجام می‌شود. از آنجا که در این روش سوزن‌های به کار رفته خیلی ریز هستند، در نتیجه با درد خاصی همراه نخواهد بود. میکرونیدلینگ بر روی انواع پوست‌ها قابل انجام بوده و کاملاً بی‌خطر است. این روش علاوه بر زیباسازی پوست، دارای کاربرد درمانی از قبیل رفع جوش و آکنه نیز می‌باشد.

میکرو نیدلینگ
میکرونیدلینگ

از دیگر کاربردهای میکرونیدلینگ می‌توان به بهبود جای زخم، هموار کردن چین و چروک‌ها و خطوط عمیق پوستی، بهبود ساختار پوست، درمان سلولیت، رفع افتادگی و شل شدگی پوست، رفع اثرات جراحی‌های قدیمی، ترمیم رنگ و بافت پوست، برطرف کردن خطوط ریز و بهبود ظاهر نشانه‌های کشیدگی پوست، بهبود تو رفتگی و اسکارهای ناشی از آکنه و … اشاره نمود.  

7-پی آر پی:

یک روش طبیعی جهت ترمیم بافت‌های آسیب دیده و جوانسازی کل بدن و مخصوصاً صورت که در کلینیک پوست و مو ارائه می‌شود، روش پی آر پی محسوب می‌شود. در این تکنیک، پس از گرفتن مقداری خون از فرد، عمل جدا‌کردن و غنی‌سازی پلاکت آن انجام می‌شود و سپس به ناحیه مورد نظر تزریق می‌گردد. در واقع در این تکنیک تزریق پلاکت غلیظ شده به بدن صورت می‌گیرد. این روش نیز همچون روش‌های دیگر سبب تحریک سلول‌های بنیادی و تولید کلاژن خواهد شد. از پی آر پی جهت از بین بردن چین و چروک ها، جوانسازی پوست، رفع ریزش موی سر و ابرو، برطرف کردن پف و تیرگی دور چشم، افزایش طراوت و شادابی پوست، بهبود زخم‌های دیابتی و غیره استفاده می‌گردد.

همچنین از این روش به عنوان ایمن‌ترین تکنیک جوانسازی پوست یاد می‌شود، چرا که عمل تزریق پلاکت خود فرد به بدنش صورت گرفته و هیچ ماده خارجی در این میان دخالت ندارد. از مزایای این روش می‌توان به ماندگاری طولانی مدت، تأثیر سریع، استریل بودن آن و همچنین عدم انتقال بیماری و عفونت در آن اشاره نمود.

8-کربوکسی‌تراپی:

یکی دیگر از تکنیک‌های مورد استفاده در کلینیک‌های پوست و مو کربوکسی‌تراپی است. روش کربوکسی‌تراپی یا درمان با کمک گاز دی‌اکسید‌کربن از تکنیک‌های فراگیر و محبوب جهت جوانسازی پوست محسوب می‌شود. بر‌اساس پژو‌هش‌های انجام شده در رابطه با این روش، این شیوه درمانی دارای عوارض کم و تأثیر بالا است. کربوکسی‌تراپی کمک شایانی به افزایش میزان خونرسانی، بهبود انعطاف‌پذیری، رفع چین و چروک‌ها، محو چربی‌های موضعی، بهبود نتایج لیپوساکشن، از بین بردن جای آکنه و زخم، درمان ریزش مو، جوانسازی نواحی گردن و پشت دست، درمان ترک‌های پوستی ناشی از حاملگی و چاقی، تحریک کلاژن‌سازی و … می‌کند.

در این روش، پزشک اقدام به وارد کردن گاز به زیر پوست از طریق یک مخزن می‌کند که از لوله استریل، کربن دی‌اکسید کربن و سوزن خیلی نازک تشکیل شده است. در این روش داشتن احساس سوزش و درد اندک طبیعی بوده که امکان رفع آن با کمک کرم بی‌حسی وجود دارد. پس از درمان با کربوکسی‌تراپی، در ناحیه مورد‌نظر اندکی کبودی ایجاد خواهد شد.

کربوکسی‌تراپی
کربوکسی‌تراپی

معرفی ویژگی‌های یک کلینیک پوست و مو یا زیبایی معتبر

در حال حاضر شاهد فعالیت مراکز مختلف زیادی در حوزه خدمات پوست و مو یا زیبایی در کشور هستیم. هر چند این مسئله از یک سو دارای مزایایی است، ولی از سوی دیگر سبب سردرگمی افراد خواهد داشت. از این رو، قصد داریم در این بخش در رابطه با ویژگی‌های یک کلینیک پوست و زیبایی خوب و معتبر صحبت کنیم تا از این طریق بتوانید بهترین مراکز را انتخاب کنید.

داشتن مجوز معتبر: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کلینیک پوست و مو که می‌توان به آن اشاره نمود، برخورداری از مجوزهای لازم است. قوانینی از سوی وزارت بهداشت برای کلیه کلینیک‌های زیبایی در نظر گرفته شده است. این قوانین مهم، کمک شایانی به شما جهت شناسایی بهترین کلینیک‌ها خواهد کرد. این مجوزها بایستی در کلینیک و در معرض دید مراجعین قرار گیرد.

رعایت بهداشت در محیط کلینیک: از دیگر ویژگی‌های کلینیک پوست و زیبایی معتبر، تمیز بودن آن و رعایت اصول بهداشتی در محیط مورد‌نظر است. در این کلینیک‌ها تا جای ممکن باید اقدام به استفاده از تجهیزات یکبار مصرف همانند روتختی‌های یکبار مصرف، روپوش‌های یکبار مصرف و غیره شود. عدم رعایت مسائل بهداشتی در کلینیک مورد‌نظر، بیانگر توجه نکردن به سلامت مراجعین توسط کادر پزشکی خواهد بود. بنابراین، بهداشت و تمیزی مرکز موردنظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

داشتن کادری مجرب و متخصص: کلینیک پوست و مو باید از افراد متعهد و متخصص در این زمینه استفاده کند و از آنجا که درمان پوست از حساسیت بالایی برخوردار است. بایستی نظارت کلیه مراحل درمانی از سوی متخصص صورت گیرد، چرا که در غیر این صورت احتمال ایجاد صدمات پوستی به جهت درمان نادرست وجود دارد.

ارائه قیمت‌های منصفانه و مناسب: تعرفه مشخصی را نمی‌توان برای خدمات زیبایی در نظر گرفت. اما وزارت بهداشت اقدام به تعیین استاندارد مشخصی برای آن نموده است. معمولاً این کلینیک‌ها قیمت خدمات خود را با توجه به تعداد جلسات درمانی، نوع دستگاه‌ها و تجهیزات و مشکلات بیمار ارائه می‌دهند که البته نبایستی تفاوت چندانی با استانداردهای موجود داشته باشد.

خدمات مشاوره رایگان: یک کلینیک پوست و موی خوب باید برای مراجعه‌کنندگان خود جلسه مشاوره رایگانی را در نظر بگیرد و در آن به فرد متقاضی جهت انتخاب درست و دقیق شیوه‌های درمانی اطلاعات لازم را ارائه دهد. از این اطلاعات می‌توان به مواردی از قبیل ارائه مجوزها، گزینه‌های درمانی، هزینه‌های مربوطه، کیفیت خدمات و بیمه‌های تحت پوشش اشاره نمود.

انتخاب کلینیک زیبایی
معرفی ویژگی‌های یک کلینیک پوست و مو یا زیبایی معتبر

استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و به روز: دستگاه‌های پیشرفته و به روز نقش بسزایی را بر بهبود نتیجه درمان خواهند داشت.دستگاه‌هایی از قبیل میکرودرم، لیزر موهای زائد، هایفوتراپی و … هر ساله با تغییراتی مواجه می‌شوند، از این رو، دستیابی به نتیجه مطلوب با به روز شدن این دستگاه‌ها میسر خواهد بود.

استفاده از محصولات و داروهای با کیفیت: در کلینیک پوست و مو یا زیبایی برای درمان بیماران از محصولات و مواد مختلفی بهره گرفته می‌شود. بایستی حساسیت و دقت ویژه‌ای به این مواد داشته باشید، چرا که به عنوان مثال، محصولات حاوی جیوه سبب ایجاد صدمات پوستی جبران‌ناپذیری خواهند شد. علاوه بر آن بهتر است در مورد عوارض احتمالی ناشی از داروهای تجویز شده نیز از پزشک سؤال کنید.

برخورد محترمانه کارکنان با مراجعین: احترام به مراجعه‌کنندگان کلینیک توسط کادر درمانی، به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های کلینیک پوست و مو معتبر به شمار می‌رود. این احترام می‌تواند مواردی از جمله ایجاد محیطی آرام در کلینیک و همچنین نوبت‌دهی به موقع را در برگیرد. از دیگر رفتارهای محترمانه می‌توان به رسیدگی مشکلات بیماران و پاسخ به سؤالات آنها و همچنین نحوه صحبت کردن پرسنل با مراجعین اشاره نمود. در کنار همه این موارد، بایستی در این کلینیک‌ها، خدمات زیبایی بدون اتلاف وقت بیمار، به شکل منظم و با تعیین وقت قبلی ارائه گردد.

گستردگی میزان خدمات زیبایی و درمانی: بر اساس قوانین،امکان ارائه کلیه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک‌های پوست و مو وجود دارد. البته گستردگی خدمات بستگی به مهارت و تخصص پزشکان یک مجموعه دارد. در واقع شما می‌توانید در صورت وسعت بالای خدمات یک کلینیک انتخاب بهتری داشته باشید. چرا که هر یک از روش‌های ارائه شده در کلینیک، ممکن است برای یک فرد ایده آل و مناسب باشد. به عنوان مثال، برای رفع خطوط ریز و ظریف صورت می‌توان از روش بوتاکس استفاده کرد. در حالی که فردی با چین و چروک‌های عمیق بهتر است از سایر روش‌ها همچون هایفوتراپی، تزریق ژل، تزریق چربی و غیره بهره گیرد.

کلینیک پوست و مو و زیبایی
کلینیک پوست و مو و معرفی خدمات آن

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با مهمترین خدمات ارائه شده از سوی کلینیک پوست و مو و همچنین ویژگی‌های یک کلینیک معتبر به طور مفصل صحبت کردیم. برای همه افراد چه خانم‌ها و چه آقایان، سلامت و زیبایی پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به منظور شادابی و جوانسازی پوست می‌توان به حفظ طراوت پوست و در نتیجه به تعویق انداختن پیری آن با انجام مراقبت‌های لازم پرداخت. البته به مرور زمان و با افزایش سن، چین و چروک‌های زیادی بر روی پوست ایجاد خواهد شد. بنابراین به منظور برطرف نمودن این معایب باید به یک پزشک متخصص و مجرب در این زمینه مراجعه نمایید تا از بهترین خدمات ممکن در این مراکز ‌بهره‌مند شوید.