• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

نقش تغذیه در شادابی پوست

نقش تغذیه در شادابی پوست

غذای سالم بخورید تا سالم بمانید. حتما تا به حال این شعار را شنیده اید و همیشه با خودتان فکر کرده اید که تغذیه چه تاثیری روی سلامت ما انسان ها دارد؟ هر آن چیزی که در بدن ما اتفاق می افتد ناشی از مواد غذایی است که در طول روز مصرف می کنیم. بنابراین، بدیهی است که تغذیه خوب، می تواند باعث بهبود سلامتی شود. اما نقش تغذیه در شادابی پوست چیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با نقش تغذیه در شادابی پوست آشنا شوید و ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای سلامت پوست را شناسایی کنید.

نقش تغذیه در شادابی پوست
نقش تغذیه در شادابی پوست چیست؟

نقش تغذیه در شادابی پوست

پوست بزرگ ترین عضو بدن ما انسان هاست. پوست خوب تا حدودی به ژنتیک ما بستگی دارد. اما آن چیزی که هر روز مصرف می کنید نیز می تواند روی وضعیت ظاهری و زیبایی پوست شما تاثیر بگذارد. پوست چندین عملکرد و وظیفه را در بدن برعهده دارد. در درجه اول این پوست است که می تواند به عنوان یک مانع خارجی عمل کند و از انسان در مقابل عوامل بیماری زا مراقبت کند. همچنین، این پوست است که باعث هیدراته کردن بدن می شود و می تواند دمای بدن را تنظیم کند.

لایه بیرونی پوست که با نام اپی درم شناخته می شود، هر 28 تا 31 روز یک بار خود را بازسازی می کند. بنابراین، اگر بتوانید تغذیه خوبی داشته باشید، ممکن است بتوانید شاهد زیبایی فوق العاده ای روی پوست خودتان باشید. البته تاثیر مواد غذایی سالم بر روی پوست، احتمالا پس از گذشت 4 هفته در پوست شما پدیدار می شود.

بازسازی پوست ما انسان ها به پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و بسیاری از ترکیبات دیگر نیاز دارد. بدیهی است که هر کدام از این ریز مغذی ها، می توانند برای حفظ سلامت و زیبایی ظاهر پوست، بسیار مفید باشند. همچنین، برخی از این ترکیبات می توانند تا حدی از آسیب های پوستی در برابر نور خورشید جلوگیری کنند.

چه مواد مغذی برای شادابی و زیبایی پوست مفید هستند؟

بسیاری از دانشمندان دریافته اند که تعدادی از بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه و پسوریازیس در اثر رژیم غذایی نامناسب به وجود می آیند. علاوه بر این رژیم و تغذیه در روند پیری پوست انسان ها نقش دارد. افتادگی پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از کاهش کلاژن و فیبرهای الاستین در پوست است که هر دو می توانند تحت تاثیر تغذیه باشند. به طور مثال، مصرف زیاد شکر می تواند باعث ایجاد پیوند با فیبرهای کلاژن شود و علائم پیری پوست را بیشتر نشان دهد.

اینکه در حال حاضر چه نوع پوستی دارید، مهم نیست. مهم این است که بدانید تغذیه در شادابی پوست چه تاثیری دارد؟ برخی از ویتامین ها و مواد مغذی وجود دارند که اگر از آن ها استفاده کنید، می توانید شاهد بهبود سلامت پوست و پیشگیری از بیماری های پوستی مختلف باشید. با اینکه نمی توانیم ساعت را به عقب برگردانیم تا از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید؛ اما می توانیم با معرفی چند ویتامین و مواد مغذی، نقش تغذیه در شادابی پوست را به شما توضیح دهیم.

ویتامین سی؛ ویتامینی خاص برای تولید الاستین و کلاژن بیشتر

ویتامین سی یکی از ویتامین های آنتی اکسیدان است که نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و پیشگیری از بیماری های پوستی دارد. ویتامین سی را می توان برای کاهش آسیب نور خورشید به پوست مورد استفاده قرار داد. همچنین، ویتامین سی نقش مهمی در تولید الاستین و کلاژن دارد و می تواند پوست را سفت تر و محکم تر کند.

ویتامین A؛ ویتامینی برای تولید سلول های بیشتر

ویتامین آ، از جمله ویتامین های محلول در چربی است که می تواند باعث تحریک پوست برای تولید سلول های بیشتر شود. با کمک این ویتامین، می توانید پوست خود را سفت تر و محکم تر نگه کنید. علاوه بر آن، این ویتامین نقش مهمی در سلامت چشم ها دارد.

شادابی پوست و غذا
نقش تغذیه در شادابی و جوانی پوست چیست؟

ویتامین E؛ یک ضد آفتاب ویتامینه

ویتامین ای، از جمله ویتامین های آنتی اکسیدان است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست در برابر نور خورشید دارد. این ویتامین می تواند باعث بهبود سلامت و التهاب پوست شود. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین ای، پوست را از پیری زودرس نجات می دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، از جمله اسیدهای چرب مهم برای بدن می باشند که می توانند نقش تغذیه در شادابی پوست را تضمین کنند. چرا که مصرف این اسیدهای چرب، باعث صاف تر شدن پوست می شود و از چین و چروک های پوستی نیز جلوگیری می کند. اسیدهای چرب در حفظ شادابی و سلامتی پوست بسیار موثرند.

کو کیوتن و یک آنتی اکسیدان قوی

کو کیوتن یک شبه آنزیم است که تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن دارد. با مصرف کو کیوتن، می توانید از عملکرد سلول های سالم پوست خودتان پشتیبانی کنید. اگر کو کیوتن به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند علائم پیری پوست را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان و پوست
ویتامین های مفید برای پوست

ماده معدنی سلنیوم و خاصیت آنتی اکسیدانی

سلنیوم از جمله مواد معدنی مهم برای بدن است که با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کند. با کمک سلنیوم، می تواند علائم خشکی، چین و چروک های پوستی را کاهش داد. همچنین، این ماده معدنی می تواند در کنترل مشکلات و آسیب های پوستی موثر باشد.

زینک و ترمیم پوست های آسیب دیده

زینک از جمله مواد معدنی مهم و ضروری برای پوست به شمار می رود. اگرچه بسیاری از افراد زینک را به عنوان یک ماده معدنی جهت کنترل ریزش مو می شناسند؛ اما این ماده تاثیر زیادی روی زیبایی چهره و پوست دارد. زینک می تواند به عنوان یک ماده معدنی مفید برای ترمیم پوست های آسیب دیده نیز عمل کند.

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را فراموش نکنید

تا به اینجای مقاله در مورد چندین ویتامین آنتی اکسیدان صحبت کردیم. در حالی که این ویتامین ها می توانند نقش تغذیه در شادابی پوست را تضمین کنند؛ اما مصرف برخی از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند نیز ضروری است. بسیاری از سبزیجات و میوه ها، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای هستند. بنابراین، اگر به سلامت خودتان اهمیت می دهید، حتما از سبزیجات زیاد استفاده کنید تا شاهد زیبایی و شادابی پوست خودتان باشید.

ویتامین سی
مواد غذایی مفید برای پوست

آیا نیاز به مصرف مکمل غذایی پوست داریم؟

حال که با ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامت و شادابی پوست آشنا شدید، شاید به فکر خرید مکمل های غذایی برای پوست افتاده باشید. همانطور که متوجه شدید نقش تغذیه در شادابی پوست قابل انکار است. اما این نشان دهنده این نیست که نیاز به مصرف مکمل های غذایی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را دارید.

مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز پوست، می توانند از طریق یک تغذیه مناسب تامین شوند. هر روز مواد غذایی مناسب بخورید و از نوشیدن آب غافل نشوید. هر یک از ترکیبات مفید برای پوست شما، می توانند زیبایی پوستتان را چندین برابر کنند. اما اگر به هر دلیلی تغذیه مناسبی ندارید، می توانید در کنار تغذیه خودتان از مکمل غذایی پوست و مو نیز استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد نقش تغذیه در شادابی پوست صحبت کردیم. اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که شادابی پوست در گرو مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. پس اگر به شادابی و درخشندگی پوست خودتان اهمیت می دهید، حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.