• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

فیزیوتراپی بارداری

فیزیوتراپی بارداری

فیزیوتراپی در دوران بارداری

فیزیوتراپی در دوران بارداری

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن بانوان اتفاق می‌افتد و فیزیوتراپیست می‌تواند در درک این تغییرات و مدیریت مسائل بارداری به فرد موردنظر کمک کند. کار با یک فیزیوتراپیست می‌تواند درد را تسکین دهد، قدرت را افزایش دهد، زنان را برای زایمان آماده کند و به بهبودی پس از تولد نوزاد کمک کند. اگر تمایل دارید در ارتباط با نقش فیزیوتراپی در بارداری اطلاعات بیشتری بدست آورید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع فیزیوتراپی در دوران بارداری بپردازیم.

نقش فیزیوتراپی در مدیریت درد دوران بارداری

در مواقعی که با دردهای بارداری روبه‌رو می‌شوید می‌توانید به فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی بارداری مراجعه کرده و علائم خود را برای وی توضیح دهید. در چنین شرایطی فیزیوتراپ برای شما یک برنامه درمانی فردی آماده می‌کند. همانطور که بدن شما تغییر می‌کند، نحوه حرکتتان نیز باید تغییر کند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند در مورد نحوه حرکت و آسان کردن فعالیت‌های روزانه توصیه‌های لازم را به شما ارائه دهد. اغلب، با پیشرفت بارداری، خواب ناخوشایند می‌شود که تنظیم موقعیت خواب می‌تواند در بهبود این وضعیت موثر باشد. خوابیدن به پهلو و استفاده از بالش برای حفظ تراز بودن لگن می‌تواند فشار را از روی شکم و پشت کاهش دهد.

فواید فیزیوتراپی دوران بارداری

فیزیوتراپی بارداری شامل درکی از فیزیک بدن و تغییرات در این دوران برای حمایت از خانم‌های باردار در این مرحله از زندگی است. تجربه درد در ناحیه کمر و لگن در دوران بارداری معمول است. همچنین ممکن است با رشد کودک و تغییر مرکز ثقل، کمردرد در قسمت بالایی کمر احساس شود. اگر چه درد بخشی از فرآیند بارداری است اما راهکارهایی وجود دارد که باعث می‌شود زنان در هنگام بارداری راحت‌تر باشند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند با فرد باردار همکاری کنند تا استراتژی‌هایی را در دوران بارداری و زایمان به کار ببرد. در ادامه به برخی مزایای فیزیوتراپی بارداری اشاره می‌کنیم.

تسکین درد کمر

کمردرد در دوران بارداری نباید برای کسی تعجب‌آور باشد. بدن فرد عادت به تحمل وزن اضافی قابل توجه دوران بارداری را ندارد. بنابراین، وزن اضافی که باید حمل کنید می تواند کمر شما را تحت فشار قرار دهد و باعث درد و ناراحتی شود. ثابت شده است که فیزیوتراپی بارداری برای این نوع درد مفید است زیرا به شل شدن ماهیچه ها کمک می‌کند و آن‌ها را از استرس ناشی از وزن اضافی که باید حمل کنند، خلاص می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها بیماران خود را وادار می‌کنند تا تمریناتی را انجام دهند که عضلات نزدیک ستون فقرات آن‌ها را درگیر می‌کند تا درد از بین برود. ماساژ همچنین می‌تواند برای این نوع درد مفید باشد.

بهبود بی‌اختیاری

بی اختیاری یکی از مسائلی است که توسط بسیاری از زنان قبل و بعد از زایمان مطرح شده است. به دلیل تغییرات در عضلات کف لگن، زنان در کنترل مثانه خود دچار مشکل می‌شوند که می تواند بسیار خجالت‌آور و آزاردهنده باشد. بسیار جالب است که فیزیوتراپی بارداری می‌تواند به کنترل این موضوع کمک کند. تمرین‌هایی که در طول فیزیوتراپی انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که عضلات خود را به شیوه‌ای بهتر کنترل کنید، بنابراین به شما امکان می‌دهد از مشکل بی‌اختیاری رهایی پیدا کنید. زنانی که در دوران بارداری خود فیزیوتراپی می‌کنند ۸۰ درصد کمتر از بی اختیاری ادرار پس از زایمان شکایت دارند.

شل شدن مفاصل و ماهیچه‌های سفت

در دوران بارداری، بدن زن در مدت زمان کوتاهی دچار تغییرات زیادی می‌شود. بنابراین، بدن فرد زمان کافی برای سازگاری راحت با این تغییرات را ندارد. در نتیجه، زنان باردار اغلب از دردهای عضلانی و درد مفاصل خود شکایت دارند. عضلات آن‌ها بیش از حد کار کرده و مفاصل سفت می‌شوند. فیزیوتراپی بارداری در این مورد واقعا به کمک آن‌ها می‌آید؛ نواحی دردناک و سفت را هدف قرار می‌دهد و روی آن‌ها کار می‌کند. در این شرايط فیزیوتراپیست‌ها تمریناتی را توصیه می‌کنند که عضلات خاصی را هدف قرار می‌دهد تا درد را به طور موثر کاهش پیدا کرده و نتایج سریعی مشاهده شود.

آسان‌تر کردن زایمان

بیشتر زنان در دوران بارداری خود بی‌تحرک هستند  زیرا هر مقدار حرکت می‌تواند باعث ناراحتی و خستگی شود. با این حال، فیزیوتراپی دقیقا برعکس عمل می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها بیماران خود را مجبور به انجام تمرینات و فعالیت‌هایی می‌کنند که به آن‌ها کمک می کند بدن خود را فعال نگه دارند. ثابت شده است که این برای زنان در طول زایمان مفید است، زیرا به سهولت روند زایمان تا حد زیادی کمک می‌کند.

لگن و کف لگن در دوران بارداری

بدن در دوران بارداری تغییرات زیادی می کند و باید خود را برای شرایط زایمان وفق دهد. رباط‌ها و مفاصل شل می‌شوند و به لگن اجازه می‌دهند تا برای زایمان آماده شوند. این شرایط قفل لگن را باز می کند و حرکت بیشتری نسبت به حالت معمول ایجاد می کند که اغلب علت درد در ناحیه کمر یا لگن همین است. با وزن اضافی حمل نوزاد، فشار اضافی از طریق کف لگن به پایین کشیده می شود. به همین دلیل است که تقویت کف لگن برای همه زنان ضروری است، صرف نظر از اینکه زایمان طبیعی داشته باشید یا از طریق سزارین. در هر صورت، فرد باردار به مدت ۹ ماه تحت فشار یک کودک بوده و همین به کف لگن فشار وارد می‌سازد.

فیزیوتراپی کف لگن

یکی از مهمترین جنبه‌های فیزیوتراپی بارداری، حمایت از خانم‌های باردار برای شروع تمرینات کف لگن است. تمرینات کف لگن برای آماده‌سازی عضلات و قرار دادن فرد در موقعیت بهتر برای زایمان و بهبودی سريع‌تر است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند انجام تمرینات کف لگن در دوران بارداری می تواند وضعیت زایمان را بدتر کند؛ اما این‌طور نیست.

در هر عمل اگر عضلات قبل از فرآیند عمل سالم تر باشند برای توان‌بخشی بعد از آن، فرد در وضعیت بهتری خواهد بود؛ در مورد عضلات کف لگن و زایمان هم همین‌طور است. اغلب زنان تا پس از تولد دچار مشکلات کف لگن نخواهند شد. برخی از این مشکلات را می‌توان با شروع زودهنگام تمرینات کف لگن از بین برد یا به حداقل رساند. اگر از قبل مشکل کف لگن داشته باشید، کار روی این ماهیچه‌های این ناحیه در دوران بارداری بسیار مهم‌ است.

زمان مراجعه به فیزیوتراپیست

مشاوره فیزیولوژی بارداری می‌تواند در هر زمانی از بارداری شروع شود و در واقع، زمان ایده آل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اکثریت زنان در هنگام بروز درد و مشکلات به فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنند که معمولا در اوایل هفته ۱۰ یا ۱۱ بارداری است. زنان فعال یا ورزشکاران هم ممکن است در اوایل شروع بارداری به فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنند تا با برنامه‌ریزی بتوانند از دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان به خوبی گذر کنند.

منبع: asterhospital