• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی

تکنیک‌های تصویربرداری غیرتهاجمی، مانند اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی و سونوگرافی، ابزارهای ارزشمندی برای کمک به پزشکان در تشخیص و درمان آسیب‌ها یا بیماری‌ها هستند. اگرچه رادیولوژیستها و رادیوگرافها هر کدام نقشی در استفاده از روش‌های تصویربرداری پزشکی دارند، اما مسئولیت‌ها، آموزش‌ها و شرایط کار آن‌ها با هم متفاوت است. اگر تمایل دارید با تفاوت دو حرفه رادیولوژی و رادیوگرافی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید؛ زیرا ما در این مقاله قصد داریم تفاوت میان رادیولوژی و رادیوگرافی را بررسی کنیم.

رابطه رادیولوژی و رادیوگرافی

رادیولوژی و رادیوگرافی هر دو کاملاً به هم مرتبط هستند؛ به طوری که بدون رادیوگرافی، رادیولوژی نمی‌تواند انجام شود و بدون رادیولوژی، رادیوگرافی بی‌فایده است، اما این اصطلاحات دقیقاً به چه معنا هستند؟ تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی در این است که اولی مطالعه تشخیص و درمان بیماری‌ها بر اساس تصاویر به دست آمده توسط فناوری های رادیواکتیو مانند ام آر آی، سی تی اسکن، اشعه ایکس و غیره است، در حالی که رادیوگرافی روشی است برای به دست آوردن تصاویر اسکن شده از بدن، اندام‌ها و بافت‌های داخلی بدن از طریق تابش الکترومغناطیسی یا اولتراسوند.

معرفی رادیولوژی

رادیولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که نتیجه تصویربرداری را مورد بررسی قرار داده و با تشخیص‌های لازم، روند درمان را تسهیل می‌کند. رادیولوژی نه تنها شامل تکنیک‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس است بلکه درمان‌هایی مانند پرتودرمانی را نیز شامل می‌شود. رادیولوژیستها ممکن است روش‌هایی مانند قرار دادن کاتترهای نفروستومی یا انجام بیوپسی با هدایت تجهیزات تصویربرداری انجام دهند. این آزمایش‌ها شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن و روش های MRI هستند. رادیولوژیستها افرادی هستند که روش های مداخله‌ای انجام می‌دهند و اکثر آزمایش‌های تصویربرداری را تفسیر می‌کنند.

معرفی رادیوگرافی

رادیوگرافی یک حرفه متحد در دنیای پزشکی است که نیاز به مهارت در کار با این دستگاه‌ها و گرفتن تصاویر رادیویی از قسمت‌های مختلف بدن بیماران دارد. این بخشی جدایی‌ناپذیر از حرفه پزشکی در دوران مدرن است زیرا بر اساس این تصاویر رادیویی است که رادیولوژیستها در مورد وضعیت یک بیمار به نتیجه می رسند. رادیوگرافی یک تخصص در دنیای پزشکی نیست، اگرچه به خودی خود یک حرفه تمام وقت است که در آن پزشک تمام وقت با جدیدترین ابزارها و ماشین‌های عکس‌برداری از بیماران به صورت دو بعدی و سه بعدی درگیر است؛ تا به رادیولوژیست یک تصویر واضح ارائه دهد. تصویری از آن‌چه در بدن یک بیمار وجود دارد.

رادیوگراف نوعی متخصص فنی است که اکثر کارهای رادیولوژی را ارائه و تسهیل می‌کند. بنابراین، تمایز رادیولوژیست و رادیوگراف در حوزه مسئولیت و آموزش قبلی آن‌ها نهفته است. در واقع، پزشکانی که در تجزیه و تحلیل و تفسیر این تصاویر یا درمان بیماران با مواد رادیواکتیو تخصص دارند، رادیولوژیست نامیده می‌شوند. تکنسینها یا تکنسینهایی که این تجهیزات را کار می‌کنند رادیوگرافها هستند.

به عبارت ساده تر، رادیولوژی شاخه ای از پزشکی است و رادیوگرافی نوعی فناوری است که رادیولوژیستها برای انجام کارهای خود به کار می‌گیرند. از کاربردهای رادیوگرافی می‌توان به تصویربرداری ساده از اعضای شکمی (مثل شکم، مری، معده، روده، کلیه)، بررسی شکستگی‌ها در اعضای بدن، تصویربرداری از ریه، تصویربرداری با مواد کنتراست رنگی و انجام تصویربرداری‌های رنگی اشاره کرد.

مسئولیت رادیولوژیستها

رادیولوژیستها متخصصانی هستند که آموزش‌های پیشرفته‌ای در زمینه تصویربرداری و تشخیص پزشکی دیده‌اند. مسئولیت اصلی آن‌ها تشخیص اساسی، ارزیابی نتایج درمان های خاص و ارائه نظارت در آینده برای طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی است. این امر مستلزم تفسیر مطالعات تصویربرداری است که اغلب شامل مقایسه با معاینات قبلی و تهیه یک گزارش دقیق است. این گزارش به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود و در پرونده بیمار قرار می‌گیرد. گزارش‌ها معمولاً حاوی دلیل معاینه، تکنیک به کار رفته، یافته‌ها، نتیجه‌گیری و توصیه‌هایی برای درمان یا بررسی بیشتر است.

به طور معمول، رادیولوژیستها برای مطالعات CT و MRI و برای معاینات رادیوگرافی ساده، کار آزمایش را انجام نمی دهد یا با تجهیزات کار نمی‌کنند، زیرا این وظیفه رادیوگرافیست است. با این حال، برای بسیاری از مطالعات اولتراسوند، یا روش‌هایی که نیاز به «مداخله» رادیولوژیکی دارند، رادیولوژیست خودش این کار را انجام می‌دهد.

رادیولوژی از نظر هدف به ۴ نوع یعنی رادیولوژی تشخیصی، رادیولوژی مداخله‌ای، رادیولوژی درمانی و رادیولوژی هسته‌ای تقسیم می‌شود. در رادیولوژی تشخیصی با استفاده از تجهیزات پزشکی، وجود یا عدم وجود بیماری در فرد تشخیص داده می‌شود. در رادیولوژی مداخله‌ای، مسیر مطمئن‌تری برای درمان بیمار شناسایی می‌گردد. رادیولوژی درمانی نیز برای جنبه‌های درمانی و رادیولوژی هسته‌ای برای دارو درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئولیت رادیوگرافها

رادیوگرافها به عنوان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، اکثر مطالعات تشخیصی را تسهیل و انجام می‌دهند. این افراد آموزش‌های پیشرفته‌ای گذرانده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند با انواع مختلف تجهیزات اسکن تخصصی از اسکنرهای سی تی و ام آر آی گرفته تا دستگاه‌های اشعه ایکس کار کنند. رادیوگراف همچنین مسئول اطمینان از کیفیت بالا و مناسب بودن تصاویر به دست آمده برای تشخیص است.

رادیوگرافها با بیماران در مورد کارهایی که قرار است انجام شود، صحبت می‌کنند اما از نتایج بیمار اطلاع نمی‌دهند. این مسئولیت بر عهده رادیولوژیست یا پزشک ارجاع دهنده بیمار است.  وظیفه رادیوگرافیست این است که مطمئن شود تصاویر به اندازه کافی واضح هستند تا رادیولوژیست بتواند تفسیر دقیقی را انجام دهد. به عنوان یک قاعده، رادیوگرافها مسئول قرار دادن فیزیکی بیماران روی میز و نظارت بر آن‌ها در طول مراحل آزمایش برای اطمینان از راحتی و ایمنی آن‌ها هستند.

مراجعه به رادیولوژیست و رادیوگراف

به طور کلی، برای انجام آزمایشات رادیولوژیکی و سایر آزمایشات تصویربرداری باید به رادیولوژیست و رادیوگراف یا متخصص مراجعه کنید. رادیولوژیستها و رادیوگراف ها در مراکز پزشکی خصوصی، بیمارستان‌های بزرگ دولتی و خصوصی و کلینیک‌های تخصصی مانند کلینیک های سرطان با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی حرفه رادیولوژی و رادیوگرافی پرداختیم و تفاوت‌های میان رادیولوژی و رادیوگرافی را بررسی کردیم. تفاوت‌های میان رادیولوژی و رادیوگرافی چیزی است که ممکن است بسیاری از افراد را گیج کند اما با مطالعه مقاله متوجه می‌شوید که رادیوگرافی در دنیای پزشکی به انجام تصاویر رادیویی اشاره دارد، در حالی که رادیولوژی با مطالعه عمیق این تصاویر و تجزیه و تحلیل آن‌ها برای تشخیص بیماری‌ها و ارائه روش‌های درمانی مرتبط است. با این اطلاعات متوجه می‌شوید در شرایط لازم، چه موقع به رادیولوژیست و چه موقع به رادیوگراف مراجعه کنید. در پایان اگر در ارتباط با مطالب پیش رو، سوال یا تجربه‌ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: pmi.edu