• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

آزمایشات غربالگری قند خون

آزمایشات غربالگری قند خون

به نظر شما آیا می‌توانیم دیابت را قبل از بروز تشخیص دهیم؟ پاسخ به این سوال مثبت است. جالب است بدانید که حدوداً یک‌سوم افراد دیابتی از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین در نظر داشته باشید اگر دچار علائم بیماری قند خون بالا هستید یا در معرض خطر این بیماری قرار دارید باید حتماً آزمایش غربالگری قند خون را در برنامۀ خود داشته باشید. ما در این مقاله به نکات مهم در خصوص الزام غربالگری دیابت نوع 2 و پیشگیری‌های بعد از آن اشاره می‌کنیم.

تست قند خون

انواع آزمایشات غربالگری قند خون

آزمایشات مخصوص به دیابت خیلی پیچیده نیستند و زمان زیاد طول نمی‌کشند. این‌گونه آزمایشات بسته به نوع آن‌ها ممکن است ناشتا و یا غیر ناشتا باشند. بنابراین اگر رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنید قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت نمایید. اگر نتایج آزمایش خون، دیابت شما را تایید کند، ممکن است عواملی نظیر وزن، سن، سابقه ی خانوادگی و عوامل دیگر باعث دیابت شما شده باشند. آزمایش دیابت بسیار متنوع است که انواع دیگر آن شامل آزمایش خون غیر ناشتا (HbA1c)، آزمایش تصادفی قند خون، آزمایش قند خون ناشتا، تست تحمل گلوکز و… می‌شود.

آزمایش غربالگری قند خون برای چه افرادی مناسب است؟

زمانی که آزمایش دیابت نوع 2 انجام می‌دهید، مشخص می‌شود که آیا باید غربالگری انجام دهید یا خیر. اگر دچار عوامل زیر هستید، احتمال خطر بروز دیابت نوع 2 در شما بالا است:

  • تحرک کافی ندارید.
  • سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری دارید و یا نوزادی به دنیا آوردید که وزن او بیش از 4 کیلوگرم است.
  • بیش از 45 سال سن دارید.
  • سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت دارید.
  • به پیش‌دیابت مبتلا هستید.
  • اضافه وزن دارید.

زمان مناسب برای انجام غربالگری

طبق پژوهش‌های انجام‌شدۀ محققان آمریکایی، اگر بین 35 تا 70 سال سن دارید یا دارای اضافه وزن هستید، معمولاً در این دوره علائم دیابت در شما بروز نمی‌کنند و بنابراین بهتر است غربالگری انجام دهید تا بتوان تشخیص داد در معرض ابتلا به پیش‌دیابت یا دیابت نوع 2 قرار دارید یا خیر.

اگر علائم زیر را دارید، به احتمال زیاد شما مبتلا به دیابت نوع 2 هستید و بدون در نظر گرفتن سن یا وزن، باید تحت درمان غربالگری قرار بگیرید:

  • دچار تکرر ادرار هستید.
  • شدیداً احساس تشنگی می‌کنید.
  • تحت هر شرایطی احساس گرسنگی می‌کنید.
  • همیشه حس خسته‌بودن دارید.
  • دید شما تار است.
  • بریدگی یا کبودی‌هایی که در بدن شما ایجاد می‌شوند به سختی بهبود می‌یابند.
  • همیشه دچار سردرد می‌شوید.
  • بدن شما سوزن‌سوزن و درد می‌کند و دست و پاهای شما بی‌حس می‌شوند.
تست دیجیتال قند خون

انواع آزمایش غربالگری دیابت

همانطور که گفته شد آزمایش‌هایی که برای غربالگری دیابت استفاده می‌شوند بسیار متنوع هستند اما تعدادی از آن‌ها معروف هستند که به تعدادی از آن‌ها در بالا اشاره شد. در اینجا مختصراً آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

آزمایش قند خون ناشتا

این آزمایش صرفاً باید پس از ناشتایی انجام شود، به این معنا که حداقل هشت ساعت کامل از خوردن وعده ی غذایی قبلی گذشته باشد و غیر از آب چیز دیگر نخورده باشید. نتیجه‌ای که از این نوع آزمایش حاصل می‌شود باید کمتر از 100 (mg/dL) باشد، بنابراین اگر نتیجۀ آزمایش شما عددی بین 100 تا 125 نشان می‌دهد، شما مبتلا به پیش دیابت هستید و اگر بیش از 126 است، شما دیابت دارید و باید درمان شوید.

آزمایش هموگلوبین A1C

این آزمایش را می‌توان هم به ‌صورت ناشتا و هم به ‌صورت غیر ناشتا انجام داد. با استفاده از این آزمایش می‌توان سطح قند خون را در 3-2 ماه گذشته مانیتور کرد. نتیجه‌ای که از این آزمایش بدست می‌آید باید 5/6% یا کمتر باشد. اگر بین 7/5% و 4/6% باشد به منزلۀ ابتلا به پیش دیایت و بیش از 6/5% یعنی شما مبتلا به دیابت هستید و باید درمان خود را شروع نمایید.

آزمایش قند خون تصادفی

این آزمایش را می‌توان در هر زمانی در طول روز انجام دهید، چه 5 دقیقه قبل غذا خورده باشید یا 5 ساعت قبل. نتیجه‌ای که از این آزمایش انتظار می‌رود باید 199 mg/dL یا کمتر باشد. مقدار 200 و بیشتر از آن نشان‌دهندۀ ابتلا به دیابت است.

تست تحمل گلوکز خوراکی

برای انجام این آزمایش حتماً باید ناشتا باشید (حداقل 8 ساعت از آخرین وعدۀ غذایی گذشته باشد). در این آزمایش اول سطح اولیه ی قند خون سنجیده می‌شود سپس مایعی حاوی مقدار معین گلوکز را می‌نوشید و بعد از آن سطح قند جدید هر 1، 2 یا 3 ساعت اندازه گرفته می‌شود. بنابراین پس از این زمان باید نتیجۀ آزمایش عدد 140 را نشان دهد. بیشتر از این میزان تا 199 نشانه ی ابتلا به پیش دیابت است و بیش از آن نیز نشان می‌دهد فرد دچار دیابت شده است.

آزمایش خون

اگر در تمام این تست‌ها یا یکی از آن‌ها نتیجه مثبت بود باید چه کنیم؟

در شرایطی که نتیجه ی این آزمایش‌ها نشان داد شما به پیش‌دیابت مبتلا هستید باید با پزشک متخصص مشورت نمایید. پزشک می‌تواند نتیجه ی آزمایش را به تفصیل توضیح دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز نماید.

اگر نتیجۀ تمام این تست‌ها منفی بود باید چه کنیم؟

خوشبختانه در این شرایط شما مبتلا به دیابت نیستید. با این‌حال اگر در خطر دیابت نوع 2 هستید باید حتماً تحت درمان غربالگری قرار گیرید. محققان بر این باورند که اگر نتیجه ی آزمایشات منفی بود، باید شخص هر سه سال یک‌بار چکاپ دیابت را انجام دهد.

برای انجام آزمایش غربالگری قند خون به کجا مراجعه کنیم؟

آیا به دنبال راهی برای مانیتورینگ و بهبود وضعیت سلامت خود در قبال دیابت هستید؟ آزمایشگاه غربال‌گری دیابت درمانگاه نیاوران آمادۀ همراهی شما در این مسیر است. ما با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تست‌های متخصصانه، به شما کمک می‌کنیم تا وضعیت سلامت خود را در خصوص دیابت بررسی کنید و اقدامات مناسب را انجام دهید. با مراجعه به آزمایشگاه ما، به‌روزترین اطلاعات و راهکارهایی برای کنترل و مدیریت بهتر دیابت را دریافت خواهید کرد. تیم متخصص و با تجربه‌ی ما همراه شماست تا در هر مرحله‌ی این سفر به سوی بهبود وضعیت سلامتی شما، همراه شما باشد.

آیا می‌دانستید که زمانی را که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت قرار دارید، می‌توانید با آزمون‌های ویژه در اسرع وقت اقدامات احتیاطی خود را برای پیشگیری از پیشرفت بیماری اتخاذ کنید؟ آزمایشگاه ما با ارائه ی بررسی‌های دقیق و شخصی‌سازی شده، به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت فعال دیابت خود را کنترل شوکنیدید و بر کیفیت زندگی خود بیافزایید.

اگر در معرض خطر ابتلا هستید، می‌خواهید از وضعیت خود با خبر شوید یا به هر دلیل دیگری باید چکاپ قند خون انجام دهید. برای این کار باید به دنبال تخصصی‌ترین مرکز آزمایشگاهی تهران یعنی آزمایشگاه درمانگاه نیاوران باشید. آزمایشگاه درمانگاه نیاوران یکی از مجهزترین مراکز کشور است که تمام تست‌های غربالگری قند خون در آن انجام می‌شود و متخصصین درمانگاه نیز بعد از مشخص‌شدن نتیجه ی آزمایش، تفسیر آن را به شما ارائه می‌کند.

آزمایشگاه غربال‌گری دیابت در درمانگاه نیاوران به دنبال یافتن راهکارهای موثر و هوشمندانه برای مدیریت بهتر دیابت شما است. تیم متخصص ما با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، امکان ارزیابی دقیق و سریع وضعیت سلامت شما را فراهم می‌کند. این آزمایشگاه با ارائه خدمات معتبر و با کیفیت، به شما اطمینان می‌دهد که در راه بهبودی و کنترل دیابت خود، همواره پشتیبانی شده و راهنمایی می‌شوید.

با انجام آزمون‌های معتبر و مشاوره با پزشکان متخصص، می‌توانید به راهکارهای درمانی مناسب دست یابید و بهبودی خود را تسریع کنید.
برای انجام آزمایش غربال‌گری دیابت به درمانگاه نیاوران به آدرس نیاوران، خیابان مژده (مقدسی‌)، خیابان محمود احمدی زمانی، پلاک ۱۶ مراجعه نمایید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شمارۀ ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.