• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

اهمیت انجام سونوگرافی پستان و ماموگرافی برای خانم‌ها

اهمیت انجام سونوگرافی پستان و ماموگرافی برای خانم‌ها

زمانی که اسم سونوگرافی به میان می‌آید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت سونوگرافی مربوط به بارداری و جنین می‌رود، اما خوب است بدانید که سونوگرافی پستان یا (Breast Ultrasound) حتی از انواع دیگر آن نیز مهم‌تر است. ما در این مقاله به ابعاد مختلف این نوع تصویر برداری اشاره می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان چیست؟

همانطور که می‌دانید حتی سخت‌ترین نوع بیماری را نیز می‌توان در مراحل اولیه تشخیص و در نهایت درمان کرد. بنابراین سونوگرافی پستان یکی از مهم‌ترین اقدامات در درمان به موقع سرطان سینه است. در این شرایط اگر یک تودۀ غیرطبیعی در ماموگرافی سینه دیده یا لمس شود، می‌توان سرطان پستان را با سونوگرافی تشخیص داد. البته این مورد را در نظر داشته باشید که بنا به دلایلی که در ادامۀ این مقاله به تفصیل به آن می‌پردازیم، ماموگرافی موفق را می‌توان در سنین بیشتر از 40 سال انجام داد.

در چه شرایطی باید سونوگرافی سینه انجام شود؟

سونوگرافی پستان مانند روش‌های دیگری است که برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. در این روش توده را ارزیابی می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که سونوگرافی نوع دیگری نیز دارد که انحصاراً برای تشخیص سرطان پستان استفاده می‌شود و جریان خون در رگ را بررسی می‌کند و نام آن داپلر است که انواع رنگی و غیر رنگی دارد.

به‌طور کلی در سه وضعیت کلی می‌توان از سونوگرافی سینه استفاده کرد:

  • برای تعیین خوش‌خیم یا بدخیم بودن تودۀ سرطانی یا ضایعۀ مشاهده‌شده در ماموگرافی
  • برای غربالگری تکمیلی سرطان سینه
  • برای استفاده از نتیجۀ سونوگرافی پستان در زمان نمونه‌برداری برای راهنما

تفاوت‌های سونوگرافی و ماموگرافی

ممکن است از خود بپرسید سونوگرافی و ماموگرافی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بگذارید پاسخ این سوال را به این صورت بیان کنیم:

  • در انجام سونوگرافی پستان از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود اما در ماموگرافی از اشعۀ ایکس ضعیف‌شده استفاده می‌شود تا بتوان بافت داخلی سینه را بررسی کرد.
  • در سونوگرافی سینه تصاویر واضحی از بافت نرمال پستان یا وجود توده سفت یا مایع بدست می‌آید اما ماموگرافی صرفاً تصاویری از بافت داخلی سینه نشان می‌دهد.
  • تفاوت دیگر این دو این است که در سونوگرافی، بانوان باید کمتر از 40 سال داشته باشند زیرا نتیجۀ بهتری حاصل می‌شود اما در ماموگرافی سن باید بالای 40 سال باشد.

ماموگرافی نتیجۀ بهتری می‌دهد یا سونوگرافی؟

سوال بعدی که ممکن است به ذهن بیاید این است که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ به صورت کلی در نظر داشته باشید که در ماموگرافی مواردی که از نظر فیزیکی و جسمی قابل حس نیستند را می‌توان تشخیص داد و بیشتر برای بانوانی که بیش از 45 سال دارند استفاده می‌شود زیرا در این سن سینه تراکم زیادی ندارد. اما سونوگرافی برای بافت سینه‌ای پیشنهاد می‌شود که متراکم است و برای بانوان کمتر از 45 سال می‌توان تجویز کرد. بنابراین این دو روش به یک‌دیگر برتری ندارند و گاهی ممکن است پزشک هر دو آن‌ها را تجویز کند.

سونوگرافی سینه چگونه انجام می‌شود؟

شاید به‌عنوان یک خانم 40 ساله از خود بپرسید که سونوگرافی سینه چگونه انجام می‌شود. در باب پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولاً سونوگرافی سینه از ارسال امواج فرا صوت و برگشت آن‌ها برای تشخیص توده استفاده می‌شود. خفاش‌ها نیز برای تعیین مسیر خود در تاریکی دقیقاً از همین روش استفاده می‌کنند. در شرایطی که دستگاه سونوگرافی موج فرا صوت را به سمت سینه می‌فرستد، این موج به بافت پستان یا توده یا کیست احتمالی برخورد می‌کند و به سمت دستگاه بر می‌گردد.

جالب است بدانید پزشک با بررسی سرعت و زمان بازگشت موج به دستگاه سونوگرافی می‌تواند نتیجۀ سونوگرافی را تفسیر کند. حالت دیگری که وجود دارد این است که پزشک می‌تواند با استفاده از بررسی چنین داده‌هایی، محل قرار گرفتن و فاصلۀ توده را مشخص نماید. هم‌چنین نحوۀ بازتابیده‌شدن موج نشان‌دهندۀ جامد یا مایع‌بودن توده است.

چرا بانوان باید سالانه چکاپ سرطان سینه انجام دهند؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید سرطان سینه سالانه بیشترین مرگ و میر را در زنان دنیا دارد. بانوان تا سن 70 سالگی همچنان 13 درصد احتمال بروز سرطان سینه در آن‌ها وجود دارد و ممکن است چندین سال طول بکشد تا تودۀ سرطانی رشد کند. تومور یا تودۀ سرطانی در ابتدا رشد آنچنانی ندارد و بنابراین چکاپ سالیانۀ سینه باعث می‌شود تا اگر توده در مراحل اولیۀ رشد خود است، تشخیص داده شود و مراحل درمان هرچه سریع‌تر آغاز شده و توده از بین برود. مطالعات نشان می‌دهد در کشورهایی که زنان سالانه سلامت خود را بررسی می‌کنند، احتمال مرگ و میر 30 درصد کاهش می‌یابد.

همانطور که گفته شد بانوان 40 سال و بیشتر باید سالیانه ماموگرافی انجام دهند. جالب است بدانید که در خانواده‌هایی که سابقۀ سرطان سینه در آن‌ها وجود داشته، بانوان باید 10 سال قبل‌تر از سن معمول بروز سرطان، غربالگری سالیانه را آغاز نمایند، بنابراین باید از 30 سالگی، سالانه ماموگرافی و سونوگرافی انجام شود.

چکاپ سرطان سینه

در چه شرایطی ماموگرافی بر سونوگرافی ارجحیت دارد؟

زمانی که صحبت از چکاپ سرطان سینه می‌شود، حتماً باید از ماموگرافی استفاده نماییم زیرا در این شرایط بانوان هیچ علائمی ندارند و فقط بررسی می‌شود که آیا آن‌ها توده‌ای دارند یا خیر. در این شرایط ممکن است وجود توده در آن‌ها تایید شود اما فرد اعلام نماید تا به این لحظه از وجود آن آگاهی نداشته و متوجه آن نبوده است. گفته می‌شود دقت ماموگرافی حدوداً 75 تا 80 درصد است یعنی حدوداً 20 تا 25 درصد ممکن است توده در ماموگرافی شناسایی نشود. بنابراین توصیه متخصصین این است که چکاپ سالیانه سرطان سینه انجام شود تا اگر توموری تشکیل شده سریعاً شناسایی شود.

بهترین زمان انجام سونگرافی پستان چه زمانی است؟

برخلاف ماموگرافی که منجر به حس فشار و درد کمی در بافت سینه می‌شود، سونوگرافی نوعی روش امن و بدون درد برای تصویر برداری از بافت سینه است. به گفتۀ متخصصین زنان، بهترین زمان انجام سونوگرافی سینه یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه است زیرا در این مدت بافت سینه حساس بوده و ممکن است درد و ناراحتی ایجاد نماید. بنابراین توصیه می‌شود از یک هفته قبل از شروع چرخه تا یک هفته بعد از پایان آن سونوگرافی سینه انجام ندهید.

ماموگرافی

بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی سینه در تهران کجاست؟

از آنجایی که انجام ماموگرافی و سونوگرافی سینه حتماً باید زیر نظر متخصص رادیولوژی انجام شود، بنابراین شما نباید این کار را به مراکز غیرتخصصی بسپارید. توصیه می‌شود دربارۀ بهترین مرکز انجام تصویر برداری تحقیق نمایید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مفتخریم به شما بانوان ایرانی اعلام نماییم انجام ماموگرافی و سونوگرافی در مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران با کادر متخصص خانم انجام می‌شود و بنابراین شما بانوی ایرانی بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانید برای انجام چکاپ سالیانه به ما مراجعه نمایید. متخصصین زنان درمانگاه نیز بعد از مشخص شدن نتیجۀ عکسبرداری، آن را برای شما تفسیر نموده و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز می‌نمایند.  شما می‌توانید با تعیین وقت قبلی و تماس با واحد پذیرش درمانگاه، نوبت اختصاصی خود را دریافت نموده و در زمان اعلام شده برای دریافت خدمات درمانی به ما مراجعه نمایید.

چرا باید برای انجام سونوگرافی سینه و ماموگرافی به مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران مراجعه کنیم؟

مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و تجهیزات مدرن، تمامی امور تصویر برداری تخصصی زیر را انجام داده و شما بانوی ایرانی می‌توانید در کمال آرامش تست‌های خود را به پایان برسانید.

  • سونوگرافی های ساده و تخصصی
  • سونوگرافی تخصصی اطفال و نوزادان
  • سونوگرافی تخصصی پستان
  • سونوگرافی تخصصی بارداری(غربالگری و آنومالی اسکن سه ماهه اول و دوم )
  • سونوگرافی تخصصی زنان و ناباروری
  • سونوگرافی کالرداپلر (کلیه، کبد، عروق و واریس)

درمانگاه نیاوران به آدرس نیاوران، خیابان مژده (مقدسی‌)، خیابان محمود احمدی زمانی، پلاک ۱۶.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شمارۀ ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.