• نیاوران ، خیابان مژده (مقدسی) ، خیابان محمود احمدی زمانی
  • ۹۱۱ ۱۱۱ ۲۸ - ۰۲۱

اهمیت انجام سونوگرافی پروستات برای آقایان

اهمیت انجام سونوگرافی پروستات برای آقایان

وظیفۀ پروستات چیست؟

وظیفه اصلی این عضو از بدن تولید یک مایع است که اسپرم را تغذیه و حمل می‌کند. البته تولید این مایع یکی از وظایف پروستات است، وظیفه دیگر آن در دفع ادرار است. از آن جایی که محل قرارگیری پروستات در مجرای پیشابراه و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد، بنابراین با منقبض‌شدن خود باعث آهسته‌شدن جریان ادرار می‌شود.

سونوگرافی پروستات

چه بیماری‌هایی پروستات را تهدید می‌کنند؟

خوب است بدانید که کلاً سه نوع بیماری برای این عضو از بدن انسان اتفاق می‌افتد که به شرح زیر است:

  • پروستاتیت یا التهاب پروستات که عمدتاً بر اثر عفونت میکربی اتفاق می‌افتد.
  • هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) که به التهاب خوش‌خیم پروستات معروف است به بزرگی غیر سرطانی پروستات اشاره دارد و تقریباً از شایع‌ترین بیماری‎‌های مربوط به پروستات است و تقریباً از هر دو نفر مرد 50 ساله، یکی به این بیماری دچار است.
  • سرطان پروستات (Prostate cancer): یک بیماری کاملاً شدید و بدخیم است. معمولاً انسداد پروستات به چند صورت خود را نشان می‌دهد: تکرر ادرار، حبس‌شدن ادرار، کاهش قطر و فشار جریان ادرار و قطره قطره شدن ادرار در انتهای فرایند دفع. عواملی که به آن‌ها اشاره کردیم از نشانه‌های تورم پروستات‌ هستند.

همچنین بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که مستقیماً به پروستات مربوط نمی‌شود اما با سونوگرافی پروستات می‌توان آن را تشخیص داد:

  • مشکلات ادراری ناشی از کار کردن مثانه
  • بررسی مثانه و تغییر شکل آن
  • کیفیت مثانه و علت تغییر شکل آن
  • اختلالات پروستاتی
  • بررسی عملکرد کلیه و تشخیص سنگ کلیه و اندازه آن
  • بررسی توده‌های بیضوی
  • پیچ‌خوردن بیضه
  • اپیدیدیمیت
  • کریپتورکیدیسم
  • ناباروری
  • واریکوسل

حال با توجه به مواردی که گفته شد شاید از خود بپرسید که چگونه بیماری پروستات را می‌توان تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

سونوگرافی پروستات

سونوگرافی ترانس رکتال یا همان سونوگرافی پروستات تنها راهی است که با استفاده از آن می‌توان از غده پروستات و بافت اطراف آن تصویربرداری کرد. عموماً از این روش برای این موارد استفاده می‌کنیم:

  • بررسی مشکلات درون غده پروستات
  • تشخیص هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات
  • بررسی و تشخیص سرطان پروستات
  • کمک به تشخیص علت ناباروری
  • از این روش می‌توانیم برای هدایت پروب بیوپسی نیز استفاده نماییم که در این روش از سوزن برای نمونه‌برداری از بافت غیرطبیعی غده پروستات استفاده می‌شود.

آیا باید قبل از سونوگرافی پروستات کار خاصی انجام دهیم؟

در این نوع تصویربرداری بیمار نیازی به انجام کار خاصی ندارد و این کار به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. توصیه متخصصان رادیولوژی به بیماران این است که چند ساعت قبل از تصویربرداری از خوردن غذا پرهیز نمایند و حتماً چند ساعت قبل از تصویربرداری از ملین استفاده کنند تا روده‌ها خالی شوند. همچنین در روز عمل به‌هیچ عنوان نباید از جواهرات و لباس‌های تنگ استفاده نمایید. اگر سابقه ی مصرف داروهای آرامش‌بخش دارید، حتماً قبل از تصویربرداری مصرف نمایید. حتی پزشک مربوطه ممکن است داروی آرامش‌بخش لورازپام را برای شما تجویز نماید.

سونوگرافی پروستات چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که می‌دانید غده پروستات مستقیماً در جلوی راست روده قرار دارد و در این روش تصویربرداری پروب تا حد امکان به نزدیکی غده فرستاده می‌شود و داده‌های مورد نظر را جمع‌آوری می‌کند. برای انجام این فرایند از بیمار می‌خواهند تا به پهلو دراز کشیده و زانوهای خود را تا حد امکان خم نماید، پس از قرار دادن یک پوشش یک‌بار مصرف در مرکز پروب و آغشته‌کردن آن به ژل، از طریق مقعد وارد روده می‌کنند و تصاویری را از زوایای مختلف دریافت می‌کنند تا به اطلاعات مورد نظر برسند. خوب است بدانید که کل فرایند تصویربرداری در کمتر از 20 دقیقه انجام می‌شود و نیازی به نگرانی نیست.

چرا مردان بالای 50 سال باید سالانه چکاپ پروستات انجام دهند؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید، سن 50 سال برای مردان یک سن حیاتی است. اندازه غده پروستات از این سن به بعد شروع به تغییر اندازه داده و اگر به‌طور سالانه بررسی نشود، منجر به از دست رفتن فرصت‌های طلایی درمان خواهد شد. بنابراین متخصصین توصیه می‌کنند مردان از سن 50 سالگی، چکاپ پروستات را نیز به چکاپ‌های سالیانۀ خود اضافه نمایند.

آیا در فرایند سونوگرافی پروستات می‌توان نمونه‌برداری نیز انجام داد؟

اگر در تصاویر بدست آمده از غده پروستات، ضایعه مشکوکی مشاهده شود در این شرایط می‌توان با هدایت اولتراسوند عملیات نمونه‌برداری نیز انجام داد. در این شرایط از بیمار خواسته می‌شود تا ده روز قبل از نمونه‌برداری از مصرف داروهای رقیق‌کنده خون پرهیز نماید. در نظر داشته باشید این عملیات باید در شرایط کاملاً ایزوله و بیمارستانی انجام شود تا خطر عفونت به حداقل برسد. روش این کار این است که همراه با پروب عکس‌برداری، یک سوزن نیز وارد می‌شود تا مقدار کمی از بافت را جهت نمونه میکروسکوپی جدا نماید.

سونوگرافی پروستات

آیا سونوگرافی پروستات معایب و محدودیت‌هایی نیز دارد؟

جالب است بدانید که سونوگرافی پروستات نیز مانند انواع دیگر سونوگرافی هیچ‌گونه ضرری برای بیمار ندارد و مزیت آن این است که کم هزینه بوده و آمادگی قبلی نیاز ندارد و هر چند بار که نیاز باشد می‌توان آن را انجام داد. همچنین به یاد داشته باشید که تنها روش مناسب برای نمونه‌برداری غده، استفاده از پروب سونوگرافی است. البته بیمارانی که قسمتی از رودۀ خود را با استفاده از عمل جراحی برداشته‌اند، چندان مناسب استفاده از این روش نیستند زیرا این روش مستلزم قرار دادن پروب به داخل راست روده است.

نتیجۀ سونوگرافی پروستات چگونه تفسیر می‌شود؟

همانطور که می‌دانید پزشک از تصویر گرفته شده از پروستات می‌تواند تشخیص دهد که آیا غده در سلامت به سر می‌برد یا دچار التهاب شده است. اما اندازۀ طبیعی پروستات باید چه میزان باشد؟

گفته می‌شود عموماً در افراد بالای 50 سال، اندازۀ طبیعی پروستات باید تا حدوداً 100 میلی‌لیتر التهاب طبیعی داشته باشد. اما اگر غدۀ فردی بیش از این میزان التهاب داشت، این مسئله نشان‌دهنده مشکل غیر طبیعی بوده و شخص باید درمان را آغاز نماید. پزشک با استفاده از معاینه فیزیکی و سونوگرافی می‌تواند پروستات را اندازه‌گیری کند. در معاینه فیزیکی معمولاً پزشک با استفاده از دست خود و دستکش و ژل روان‌کننده به روده فرد وارد شده و پروستات را از طریق دیواره راست روده لمس می‌کند.

آیا سونوگرافی پروستات دقیق است؟

این روش تنها و دقیق‌ترین روش برای بررسی اندازه پروستات است اما دقت آن به عوامل دیگری نیز بستگی دارد:

  • مهارت و تجربه اوپراتور سونوگرافی
  • کیفیت پروب و دستگاه تصویربرداری
  • شکل و اندازه غده پروستات
  • وجود هر گونه زائده در پروستات شخص

چرا باید برای انجام سونوگرافی پروستات به درمانگاه نیاوران مراجعه نماییم؟

اگر شما نیز بالای 50 سال دارید و می‌خواهید به‌طور سالیانه سلامت پروستات خود را بررسی نمایید، از شما دعوت می‌شود به مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران واقع در نیاوران، خیابان مژده (مقدسی‌)، خیابان محمود احمدی زمانی، پلاک ۱۶ مراجعه نمایید. سونوگرافی پروستات در مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران با مدرن‌ترین متد تصویربرداری و تحت نظارت متخصصین اورولوژی و رشته‌های مرتبط همراه با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود. همچنین نتیجۀ عکس‌برداری نیز در کمترین زمان به دست شما می‌رسد.

در مرکز تصویربرداری درمانگاه نیاوران تمامی خدماتی از این قبیل شامل سونوگرافی، رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌های موجود انجام می‌شود. لازم‌ به ذکر است که تمامی خدمات ارائه شده حسب مورد توسط کادر خانم و آقا انجام می‌شود و بیماران می‌توان بدون هیچ نگرانی از این نظر به درمانگاه نیاوران مراجعه نمایند.